fredag 4 oktober 2013

Val å konsekvenser

 

Livet består av val och konsekvenser.
Val vi gör och val vi låter bli att göra.

Idag var jag ute å sprang igen.
Det har varit motigt ett tag.
Det är mitt eget fel. Jag gick för hårt ut från början. Ställde nya, högre krav, på mej själv för fort.
Längd, frekvens, tid... allt skulle bli bättre och helst igår.

Nu har jag backat.
Mitt huvudsakliga mål är att komma ut 3 gånger i veckan.
En halvmil räcker, men oftast blir det nån kilometer eller två till.
Jag ska bara hålla i detta just nu.
Oavsett vad "alla andra" fixar.

Genom att välja att springa så har jag sänkt mitt blodtryck och min vilopuls.
Hjärtat arbetar lugnare.
Jag har ökat min lungkapacitet och blivit friskare i min astma.
Jag stärker mina muskler. Mitt psyke är lugnare.
Och jag har blivit snyggare.
Allt detta för att jag väljer att lägga ner 40 minuter x 2-3 i veckan.
Det är rätt bra utdelning faktiskt.

Livet består av val och konsekvenser.
Den som inte tränar gör oxå ett val.
Det finns andra val i livet som är svårare.
Annat jag tampas med för att klara av men inte riktigt har motivation eller kraft att rå på just nu.

Vi är faktiskt det enda däggdjuret som har den möjligheten.
Som kan välja och inte bara handla efter lust och instinkt.
Vi kan drabbas av passionen men välja att avstå den för att värna familjen.
Vi kan välja att följa hjärtats röst.
Allt får konsekvenser.
Att välja att röka. Eller att sluta.
Välja att fortsätta arbeta på en arbetsplats. Eller testa nåt nytt.
Välja att vara överviktiga. Eller ta tag i det.
Välja att skaffa en massa barn. Eller att vilja leva ett annat liv.
Alla val är inte lika enkla.
Alla har inte samma envisa kapacitet. Eller karaktär.
Å alla orkar inte alltid.
Just nu orkar jag springa regelbundet.
Annat jag önskar... börja å sluta med... får vänta.

Puss/ Asta

2 kommentarer:

  1. annanas från samos4 okt. 2013 16:28:00

    Klokt!

    SvaraRadera
  2. Ahhhh, vad klok du är fina A! För det är precis så det är, att man skall hitta rutiner som fungerar i vardagen, som man fixar och som det inte känns tungt kring. Bra tänkt och otroligt kul att du märkt så fina resultat.

    Kramar

    SvaraRadera

Välkommen att sätta ditt tassavtryck, ditt avstamp, ditt tyckande.
Bloggen är levande genom sina läsare