tisdag 22 januari 2019

70 saker om Asta


Detta inlägg skrev jag första gången 2013. Nu gjorde jag om det. Ungefär hälften av svaren (drygt) fick jag ändra. Det händer en del på 6 år.

1. Längd:
162 cm

2. Vikt:
67 kg

3. Hårfärg:
Född cendre, sedan allt mer grå, färgar det mörkbrunt

4. Ögonfärg:
Grön

5. Dricker mitt kaffe:
Starkt (helst Zoega Mollbergs blandning) och med mjölk

6. Tänder på män som är:
Egentligen inte alls men i undantagsfall. Män som är bekväma och trygga och inte behöver vara matcho, som öppet visar omtanke och ömsinthet, som har humor och intelligens.

7. Men vänta nu, kroppsligt då:
Ok, snygga starka underarmar är inte fel. Allt mer svag för skägg.

8. Choklad skall vara:
I vilken form som helst, men gärna mörk.

9. Tycker bäst om hos mej själv
Min nyfikenhet på människor, min öppenhet för olikheter, att jag säger ifrån.

10. Har komplex för
Utseendemässiga komplex har jag inte längre.
Däremot tycker jag mina skakningar är jobbiga. Skulle inte direkt kalla det komplex men det är jobbigt när alla ska fråga om det, påtala det eller titta. Det är jobbigt att folk tror man är nervös eller kanske abstinent. Eller kanske att jag skulle klara mitt jobb sämre. I vissa sociala sammanhang, som idag när det var kurs med jobbet och det ska fikas, blir det extra jobbigt och ju mer jag försöker låta bli att skaka desto värre blir det.
Sen gör det mej förbannad med. Hade en kär vän och kollega på medicin som stammade och inte fan påpekade folk det för honom i tid å otid.

11. Bästa film ever
Det finns ju några att välja på. Dit hör absolut American History X, Mig äger ingen och Tillsammans

12. Fisk eller kött:
Kött helt klart.

13. Vad flertalet inte vet om eller tror om mej
Att jag är osäker i ensam närvaro med en man, att jag överväger att pröva lesbiskt om jag blir singel och att jag broderar.

14. Kan inte leva utan
Barn och barnbarn är ju självskrivet. Hund och hav lika så. Snus, kaffe, öl, Fisherman friends och att skriva lägger jag till.

15. Antal sexpartners:
Fler än 30 men det stora flertalet som tonåring

16. Saknar i mitt liv
Tid och ork.

17. Om jag är romantiker:
Nej, inte särskilt. Det är möjligt att det skulle förändras i en ny relation.

18. Födelseort:
Göteborg

19. Skulle kunna tänka mej att bo:
I Skåne någonstans utmed havet... om det inte vore för att det finns så mkt rasister i Skåne (jag hade fått hjärnblödning.) I Göteborg om jag hade gott om pengar och kunde köpa mej en trevlig lägenhet i Vasa, Linné eller Majorna.

20. Mitt "frikort" bland kändisar:
Jack Nicholson sa jag 2013 och säger nog ännu.

21. Gudstro:
Ja, men inte okomplicerad

22. Politisk färg:
Röd med ett stänk av grön

23. Det här med att rodna:
Gör jag inte så ofta men det förekommer.

24. Dödsstraff:
Är barbariskt och hör inte hemma i en demokrati.

25: Nato:
Nej tack.

26. Favoritdrink:
GT alltid. Annars Caipirinha

27. Om jag är snygg:
Mer intressant i mitt utseende än klassiskt snygg

28. Om jag är intelligent:
Mer klok än smart

29. Hörsel:
God

30. Syn:
Brytningsfel och på senaste året även lite gammelsyn

31: Fejkade orgasmer:
Hell yes, vilken kvinna har inte gjort det?

32. Ärlighetsgrad
Jag ser på mej själv som en rätt ärlig människa. Men jag kan ljuga och ljuga bra när jag behöver det.

32. Retar mej på:
:) Oj. Allt mer med stigande ålder. Ett axplock... Mansplaining (eller ja, män över lag), rasism, kamphundsdebatten, kvinnor som tvunget ska ta mäns parti, åldersfascism, kroppshets...

33. Gläds åt:
Ungar och hundar och (icke hembränt) dyrt vin.

34. Vad jag oftast får komplimanger för:
Mitt skrivande, att jag säger ifrån utåt/ uppåt, att jag är en god lyssnare å att jag har vackra ögon. Och vacker handstil.

35. Fotboll eller hockey:
Hockey alla dagar i veckan, men visst... Ibrahimovic kan jag titta på en stund.

36. Glass eller tårta
Glass!

37. Gymnasielinje jag gick:
Ingen, jag fick barn istället. Läste upp på Komvux senare

38. Drömyrke:
Har mitt drömyrke. Skulle kunna tänka mej att vara framgångsrik författare med.

39. Om UFO'n tror jag:
Inte på... om man inte menar Åkesson?!

40. Tur i spel eller i kärlek:
Det vet i fan. Ingetdera.

41. Sex utan kärlek
Kan man säkert ha men utan känslor för en man (eller kvinna) skulle jag aldrig ha sex. Längre.
Jag lägger inga moraliska värderingar i hur andra gör.

42. Bästa årstiden:
Är hösten men jag gillar de andra oxå

43. Mina kollegor:
Har många starka, kompetenta, fina kvinnor som jag jobbar med.

44. Nära vänner som man berättar allt för å litar på i alla väder:
Har jag, men inte särskilt många (å ingen jag berättar allt för.)

45. Förebild i livet
2013 skrev jag ett gäng kändisar, typ Mandela. Idag skulle jag nog säga att jag främst inspireras av vanliga människor som är extraordinära på nåt sätt.

46. Sjunga:
Gör jag gärna men uselt. Kan inte ta en ren ton.

47. Dansar:
Gör jag sällan å rätt taktlöst

48. Matematik:
Inte min grej

49. Men vad är jag bra på då:
Hundar. Att knyta an till människor, snabbt skapa förtroende av ex patienter, att lyssna.

50. Återkommande dröm
Drömmer numera sällan så jag minns det.

51. Efter döden:
Ja du. Det är nog en av de gåtor jag helst skulle vilja få svar på.

52. Om det här med synder:
Det har jag självklart gjort. Det har alla levande människor.

53. Gröna fingrar:
Har jag inte men önskar att jag hade. Brukar säga att det är ofattbart att jag lyckats hålla liv i 4 människor hela deras uppväxt.

54. Favoritattraktion på Liseberg:
Åker helst ingenting, tycker bara att det är läskigt. Men jag älskar Liseberg som plats.

55: Simmar:
Gör jag bättre än de flesta

56. Dyker:
Gör jag oxå snyggare än de flesta

57. Aktiv semester eller lat semester:
Lat! Är en pool å drinktjej.

58. Min största bedrift:
Att ha fött å uppfostrat 4 fina ungar så klart. Att ha brutit med mänga av släktens förbannelse. Att jag blev mitt drömyrke (även om det tog tid som fan.)

59. Är oxå stolt över:
Mina barnbarn. Den här bloggen.

60. Minst stolt över:
Ja du, att jag är rätt feg och avstår saker i livet av rädsla.

61. Min största sorg:
Att min bror blev narkoman och levde ett så hårt liv innan han äntligen fick vila.
Märta. Gottfrid.

62. Min största rädsla:
Att något ska hända barn el barnbarn. Att som gammal bli hjälplös å sjuk. Eller att dö nu. Krig är oxå en rädsla jag haft sedan jag var barn.

63. Bästa tv serie ever:
Handmaids Tale

64. Lyssnar helst på:
Winnerbäck å P1.

65. Skulle vilja lära mej:
Snacka engelska bättre, sjunga rent, hur man bygger en roman.

66. Kärlek vid första ögonblicket:
Vet jag inte om jag tror på men ögonblicklig attraktion

67. Livslång kärlek:
Finns säkert men kräver min kvinna/ man och en hel del tur. För de allra flesta tror jag inte på en kärlek livet ut.

68. Idiotlag:
Finns många, men bla att myndighetsåldern är 18 år. Den borde vara minst 21 år.
Galet att få rösta innan man ens gått ut gymnasiet eller varit självförsörjande.

69. Krossade hjärtan:
Har säkert krossat nåt hjärta, definitivt fått hjärtat krossat.

70. Mående i detta nu:
Småtrött men rätt harmonisk.

Puss/ Asta

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Välkommen att sätta ditt tassavtryck, ditt avstamp, ditt tyckande.
Bloggen är levande genom sina läsare