tisdag 29 januari 2019

Vårt beteende påverkar andra. Nu och sen.

Bildresultat för isbjörnar

Jag diskuterade det här med mitt dåliga samvete över att flyga med en bekant och fick ett argument jag hört förut.
"Nu har det plötsligt blivit billigt att flyga och svensson har råd, då ska svensson inte kunna unna sej det utan att ses som en miljöbov."

Alltså jag fattar att det här är känsligt. Det är det för mej oxå.
Jag älskar oxå sol å bad, billigare drinkar och taxfreesmink.
Jag vill så det värker åka till Grekland en sväng varje sensommar.

Men vi MÅSTE börja fråga oss vad som väger tyngst. Vår längtan efter annan kultur och soltimmar eller klimatet och klotets överlevnad.
Vi lånar faktiskt bara moder jord av kommande generationer och nu går det snabbt utför.
Jag såg en mycket pedagogisk film om det här med flygresor -> koldioxid->isar som smälter.
En person som åker till Thailand orsakar 2 ton koldioxid!
Om 4 personer (en familj) drar så smälter denna person 26,4 kvadratmeter is en väg till Thailand. Det är ungefär lika stort som en studentlägenhet.
Vill man hem igen... 52,8 kvadratmeter is.
Det är dessutom så att det inte bara är bränslet som påverkar klimatet, det gör även höjden. Ju längre bort du reser, desto högre flyger planet.
På hög höjd påverkar flyget klimatet dubbelt så mycket, eftersom det bildas kväveoxid och vattenånga.

Argumentet jag inledde detta inlägg med, att det skulle vara någon form av klassförakt att propagera för att människor inte skall flyga håller inte heller.
Det är sant att det blivit allt billigare att flyga och att man numera kan få en flygstol för en spottstyver. I Sverige har antal utlandsflygresor fördubblats sedan början av 1990 talet.
Men vilka drabbas främst av vårt flygande?
Ja precis som med utsläpp i stort, de största utsläppen genererade av svensken släpps ut i andra länder, drabbar klimatet åtminstone initialt fattiga människor på andra sidan jorden där extrem,vädret kommer att slå hårt. Det har redan börjat och mer kommer.

Puss/ Asta

Ps. För er som är vän med mej delar jag filmen på facebook. För er andra, googla: så mycket is smälter din Thailandsresa.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Välkommen att sätta ditt tassavtryck, ditt avstamp, ditt tyckande.
Bloggen är levande genom sina läsare