fredag 25 januari 2019

Bente-Nora börjar skolan

 Bilden kan innehålla: 1 person, står och inomhus

I onsdags började jag och Bente på "skolan", en unghundskurs på 6 tillfällen.
Satt å räknade på det och insåg att jag har gått en hel del kurser genom åren.

Med rottweilern Cindy:
Nybörjarkurs
Fortsättningskurs

Med bouviern Baron:
Unghundskurs
Fortsättningskurs
Tävlingsinriktad kurs
Spårkurs
Inte jaga vilt kurs
Instruktörskurs

Med Bordeauxen Märta:
Valpkurs
Privatlektioner

Med Bordeauxen Gottfrid:
Valpkurs
Fortsättningskurs

Med de två första hundarna gick jag på brukshundsklubben, det var på -80 och -90 talet och man tränade hund på ett annat sätt då. Mycket fokus på auktoritet och ledarskap. Mkt slit och ryck i kopplet, välta på rygg, dominans och annat dumt.
Jag insåg direkt när jag skaffade Märta att jag ville träna på ett annat sätt.
Att det fanns effektivare inlärningsmetoder, att en rädd el stressad hund, i likhet med människor, lär sämre och framför allt att hon skulle lita på att ur mina händer kommer bara smek och godis.

Unghundskursen jag nu går med Bente-Nora från Norge är alltså min trettonde kurs. Inga övningar är nya eller främmande och mitt syfte med att gå kurs är inte att jag ska lära mej och egentligen inte att på kursen lära henne momenten heller.
Huvudsyftet är social träning för den lilla bruttan. Att kunna koppla av och hålla kontakt med mej även när andra människor och hundar är omkring som "gör" en massa saker.

Vi var som väntat "sämst i klassen." Dels kan hon inte momenten och dels stressade hon så varken godis eller lek riktigt nådde fram.
Jag har tillräckligt "hundförtroende" för att inte bli stressad av det.
Om man med nöd och näppe förstår vad "sitt" är och dessutom inte tycker om att bli kall om rompetången så är det så klart överkurs med att sitta kvar, sitta och titta i ögonen medan jag ska hoppa, leka, tjoa.
Jag tar det för vad det är. Vi tränar på vår nivå och som sagt, huvudsyftet med kursen för vår del är att bara vara där och hålla ihop hyfsat.
Instruktören verkar väldigt kunnig och vettig och jag tror det kommer kännas skönt att bolla tankar, farhågor och förhoppningar med henne.

Det ska bli himla kul. Imorgon ska vi köra miljöträning på egen hand.
Visste ni att på samtliga Expresso house får man ta med hundar?
Det är ju suveränt. Tror det blir varsin bulle till mej och norskan imorgon.

Puss/ Asta

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Välkommen att sätta ditt tassavtryck, ditt avstamp, ditt tyckande.
Bloggen är levande genom sina läsare