fredag 11 januari 2019

Ge mej dina håriga tankar

Bilden kan innehålla: en eller flera personer

Att INTE raka sej kan vara feminism.
Att raka sej kan ALDRIG vara feminism, men man kan vara feminist ändå.

Jag kan bli så himla trött på mentaliteten att ALLT en kvinna gör (så länge hon gör det av sin egna fria vilja) är feminism... varesej det handlar om att välja hemmafrulivet eller att operera tuttarna.
Jag vill verkligen inte lägga nåt skuldbeläggande på den enskilda kvinnan, det är tufft att växa upp och leva i ett patriarkalt samhälle och ingen av oss går helt fri, men däremot måste fenomen få ifrågasättas och kritiseras.
Således är det inte feminism att pyssla med fillers och botox för att försöka krampaktigt hålla kvar i evig ungdom, inte feminism att operera friska kroppsdelar för att de bättre ska fylla den våta drömmen om hur en kvinna skall se ut, inte feminism att raka bort hår vi fått av en anledning och försöka få det till att det är smutsigt och ovårdat att som vuxen kvinna inte se förpubertal ut.
Men såvida man inte är en influencer som kraftigt påverkar yngre kvinnor till att leva likadant så kan man trots det vara feminist.
Är ni med mej?

Själv slutade jag raka snippan för ett bra tag sedan. Är helt bekväm med det nu och greppar inte riktigt varför jag så gärna ville se ut som jag var 11 år mellan benen förut?
Däremot är det här med orakade ben och armhålor nytt för mej, något som mognat fram därför att jag inte riktigt kan försvara att raka dem. Sedan jag slutade har jag inga hudirritationer, ingen klåda, luktar mindre svett. Moder jord har ju tänkt till lixom, håret hamnade inte där av en slump.
Man kan väl säga att jag är nöjd men lite obekväm.
Märkligt... och sorgligt... nog ses ju hår i armhålor som ett tecken på dålig karaktär och bristande hygien. Ja mer än så till å med, det ses som udda och väcker starka reaktioner. Hat.
Vem minns inte tjejen som under Melodifestivalen för några år sedan fick motta hat och hot då hon glatt vinkade och blottade en hårig armhåla som fångades av kvällstidningarnas fotografer?!
Jag får se om jag orkar med den (oftast) outtalade pressen om slät och hårfri hud när det nalkas sommar och tunnare kläder. Att gå där med mina tofsar under linnet.
Men jag har alltid varit lite av en stillsam rebell. Alltid gått mot strömmen. Alltid varit lite motvalls så där och jag fattar faktiskt inte varför inte fler ifrågasätter det märkliga med detta rakandet.

Hur tänker du? 

Puss/ Asta


8 kommentarer:

  1. Aldrig att jag skulle låta håret växa fritt någonstans på min kropp.....har hårfobi och tycker det är äckligt. Var och en gör som dom vill och jag gör det inte för någon annan utan för mig själv. Känner mig fräschare och snyggare utan hår��. Jag har opererat mina bröst och använder botox med. Känner jag mig fin på utsidan så mår jag bra helt enkelt��. Låter säkert konstigt i mångas ögon men där tycker jag också man får göra som man vill. Älskar att känna mig fin och snygg. Ha en bra kväll och tack för en härlig blogg��

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nej jag tycker inte det låter konstigt. Du är precis som jag och alla andra uppvuxen och fostrad i ett patriarkalt system. Men det är inte feminism. Och lite analys om varför det känns bra är inte skadligt. Själv sminkar jag mej, bär högklackat, vill vara fit... det får jag analysera. Tack för att du läser <3

      Radera
  2. Dom glada gubbarna och hjärtan blev visst frågetecken :-)

    SvaraRadera
  3. Slutade raka armhålor och ben efter sommaren mest av ren lathet men ja huden på ben och armhålor är så mycket bättre så är inte så sugen på att raka mig. Det jag funderar på att att eventuellt trimma till det på sommaren om jag skulle tycka det bli för varmt.

    SvaraRadera
  4. Jag orkar inte hålla på och ta bort hår, så det bara blir så att det växer fritt. Men sen tänker jag att det är bra för min dotter att se att det går bra att vara hårig, så då låter jag bli att raka mig även när andan ibland faller på.

    SvaraRadera
  5. Jag rakar mig inte heller,bara pá sommaren. När man skall till stranden etc. Min man tycker att mina ben "är äckliga",men jag brukar säga rakar du dig,eller vaxar benen snoppen? Har ganska mörka och lánga hár. Skiter fullrtändigt i vad han tycker i det fallet. Jag är mest bekväm sáhär,och tiden jag sparar.Däremot sminkar jag mig gärna och fixar mina naglar . Men längesedan jag hade klackar,kan helt enkelt inte gá i dem. Kram elin_andcats

    SvaraRadera
  6. Du borde inte öpnna munnen. Du har gjort allt. Du är den mest falska feministen jag kan tänka mig. Du är falsk rakt igenom. Ombytlig. De som följer dig måste vara blinda som inte kan se hur mycket du ljuger. Du ljuger om allt människa. Skäms.

    SvaraRadera

Välkommen att sätta ditt tassavtryck, ditt avstamp, ditt tyckande.
Bloggen är levande genom sina läsare