tisdag 17 september 2019

No more


Bildresultat för grisar

Ikväll har jag bestämt mej för en sak.
Det är ett väldigt litet  kliv för människan men ett viktigt beslut för mej (och förmodligen rätt ointressant för er övriga, men det här är min blogg så...)
Jag ska sluta äta fläskkött.
No more.

Det har ingenting med hälsa att göra och väldigt lite med klimatet.
Det är inte politiskt överhuvudtaget.
Det är snarare något som legat och värpt i mej i åratal.
Ett konstant dåligt samvete, något jag inte kan försvara inför mej själv.
Jag har ätit gris av en enda anledning... för att det är gott. Det är det köttet jag föredrar.

Visste du att grisar är oerhört intelligenta djur?
Det är intelligentare än hundar och barn upp till 3 års ålder.
De har minst tjugo olika läten och kan signalera allt ifrån "Jag tycker om dej", "jag är hungrig" till att varna för fara.
De kommunicerar oxå med sitt kroppsspråk.
När ungarna diar ger mamman ifrån sej ett sjungande läte.
De är renliga, tycker om att simma och älskar att gosa å kramas.
Minigrisar som hålls inomhus sover helst i sängen med sin ägare.
De är flockdjur och behöver massor av sällskap.
I ett experiment fick grisar lära sej spela datorspel och belönades när de varit duktiga. De lärde sej både hur man spelade och att uppskatta det.
De kan minnas egenskaper hos upp till trettio andra individer och veta sin egen plats i hierarkin.
De kan känna glädje, rädsla, ilska, tillhörighet, leklust, lycka, saknad.
Och dessa fantastiska djur äter vi?!
Som sagt, No more.

Det är ju en rent kulturell grej att det för flertalet av oss svenskar är fullständigt omöjligt att äta en hund men helt okej att en gris som förstår lika mycket eller mer av sin omgivning. Det finns ju ingen logik i det, ingen jag lyckats finna iallafall.
Och jaa. Kor är oxå intelligenta varelser med starka vänskapsband och förmåga att känna rädsla och lycka.
Även får är förmögna till ett stort spann av känslor. Det här läste jag i Svenska Dagbladet: "Får kan känna glädje, rädsla, lycka och saknad.
De har livslånga vänskapsband med andra får och kan springa och hälsa på människor de träffat och tyckt om för flera år sedan.
Med hjälp av syn, hörsel och doft kan de läsa av andra individers känslor. De gillar glada människor och backar undan när det kommer någon som är sur.
Fårhjärnan och människohjärnan fungerar på samma sätt när det gäller hur de gör för att medvetet känna igen sin omgivning.
Och de har ett fenomenalt minne. Två år efter att man visat bilder på andra okända får kunde testfåren minnas fler än 50 ansikten. Kor, hästar och getter är troligtvis lika bra som fåren på det."

Men får äter jag inte och så småningom kanske jag slutar med nötkött med men just idag, den 17:e september 2019, har jag slutat att äta fläsk.
Som sagt No more. Inte ett jättekliv för någon annan än mej själv (och en å annan gris.)

Puss/ Asta

1 kommentar:

  1. Good för you! För mig var det att jag inte längre hade tillgång till älgkött lika enkelt. Det är det enda kött jag gillade, så det var lätt att avstå från nöt och gris. Efter bara nån månad var mina magproblem som bortblåsta, så kött blir det aldrig mer.

    SvaraRadera

Välkommen att sätta ditt tassavtryck, ditt avstamp, ditt tyckande.
Bloggen är levande genom sina läsare