måndag 16 september 2019

Så här tänker jag. Hur tänker du?



Detta är en annons. För ett par "snygga jeans."
Alltså förlåt, men är inte detta höjden av dumhet?
Det har ingenting att göra med att jag är... ehhh, gammal och högmoraliskt anser att man ska vara hel å ren utan att tillverka kläder, med all energi som går åt för Moder jord, och sen göra sönder dem. På fabriken.
Det är ta me fan dummare än att dricka köpt  icke kolsyrat vatten på flaska i Sverige. Och även det är korkat som fan.

Jag har en stigande klimatångest.
Jag tar små små steg i rätt riktning mot att leva mindre slitsamt för jorden men jag gör fortfarande en massa saker som jag inte borde och som faktiskt inte är allt för komplicerade.
Jag skulle kunna köra mindre bil, försöka samåka till jobbet oftare.
Jag skulle kunna använda mina tygpåsar som jag redan har istället för att ständigt ta nya i affären.
Jag skulle absolut kunna shoppa mindre.
Jag skulle kunna äta mer vegetariskt. (Alltså fläsk ska jag sluta med men det är ett annat inlägg, en annan moralisk fråga.)

Klimatförnekarna... företrädesvis längst ut till höger i politiken... hånar ofta klimatångest och klimatpolitik med att vi i Sverige redan GÖR så mycket och titta på andra länder.
Men...
1.) Vi har råd, resurser och kompetens att göra mycket.
2.) All klimatpåverkan som svenskar orsakar sker inte på egen mark. Vi må ligga i framkant här. Den globala konsumtionen innebär att vi lever som om vi hade 1,7 planeter – och i Sverige som om vi hade fyra jordklot.
Detta kan inte fortsätta. Inte om vi bryr oss om våra barnbarns framtid!

Jag tror det beror på en mängd anledningar att vi fortsätter köra på.
Fortsätter flyga. Fortsätter konsumera. Fortsätter slänga saker som fungerar el som skulle kunna lagas.
Dels har vi i den här delen av världen ännu inte sett så mycket av effekterna.
Det har blivit varmare somrar och det är la gött? Det blir inte konkret för oss.
Dels är människan av sin natur egoistisk. Någon annan får lösa det.
Dels så känner vi oss så ensamma och obetydliga. Hotet är gigantiskt och vi så väldigt små. Vad spelar det för roll vad jag gör?

Just den här sista förklaringen stämmer väldigt väl överens på mej.
Jag menar, klänningen jag kanske inte behöver egentligen är ju redan uppsydd och hänger där i butiken?
Flygplanet lyfter varesej jag är med på det eller inte.
Det är massor av människor som inte källsorterar.
Osv.
Men någonstans kan vi ju bara ansvara för oss själva och försöka sprida ringar på vattnet.
Själv shoppar jag. Men mindre än tidigare. Lagar, använder det jag har längre.
Jag kan inte lova att jag aldrig kommer flyga trots att det borde vi alla göra med tanke på vilken oerhörd påverkan på naturen det har men jag reste inte i år och jag kommer verkligen tänka efter innan i fortsättningen.
Jag kommer välja begagnat när vi ska renovera vardagsrummet i höst/ vinter.
Jag ska lägga de där tygpåsarna i bilen så jag inte köper plast i onödan.
Och jag ska äta mindre kött och slänga mindre mat.

DET är inga stora uppoffringar för att även våra barnbarn ska kunna leva på jorden. Vi BORDE vara räddare!

Puss/ Asta

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Välkommen att sätta ditt tassavtryck, ditt avstamp, ditt tyckande.
Bloggen är levande genom sina läsare