tisdag 10 september 2019

Tips ges och efterfrågas.



Jag har letat efter den perfekta jackan ett bra tag, letade även i fjol men nöjde mej då med min gamla.
Den perfekta jackan ska uppfylla många krav. Att vara snygg är INTE ett av dessa.
Jag vill ha en jacka som är rymlig, lång, varm, i material som tål regn och som dreglet inte sugs in i. Jag har alltid dregel på alla mina kläder på min vänstra sida i lårhöjd. Den ska vidare ha stora fickor där jag får plats med koppel, bajspåsar, hundgodis och annat.
Jag har spanat in Didriksson och Fjällräven men de är ju så satans dyra.
Jag har inte lust att lägga en tre-fyra tusen på en jacka även om det förvisso kan vara värt det eftersom man kan ha dem i många år.

Till sist spanade jag i Granngården och Engelsons.
Jag letar ju som sagt inte efter något fancy utan efter något funktionellt och denna jackan blev det från Engelsons. Strax under 600 kr så i en helt annan prisklass än märkena jag nämnde ovan och den uppfyller de flesta av mina krav.
Lång med bra fickor. Tål vind, regn och dregel.
Inte särskilt snygg nä, men jag tänker att det finns kanske fler hundtanter där ute?

Jag vill även försöka hitta nåt lite snyggare med.
Nåt att ha de få gånger jag går ut eller bara ska ner på stan.
Har haft en grå duffel som jag köpte på Ellos för en massa herrans år sedan och som jag har älskat men nu börjar den bli väl sliten.
Har du tips på nåt liknande? Eller kanske en kort rock/kappa i ylleblandning?
Det får inte bli för "kärring" vilket kappor lätt kan bli och den måste åtminstone vara liiiite praktisk så som att ha fickor. I fjol kollade jag på flera kappor där fickorna bara var dekoration?! Så urbota dumt... jag vill kunna ha snus, telefon, nåt läppstift och nycklar i jackan och inte alltid behöva släpa med mej handväska.
Den får gärna vara grå... eller i alla fall inte svart... då det oftast är kemtvätt på den typen av plagg och dregel syns direkt på svarta plagg.

Hit med tips om du har några.

Puss/ Asta

2 kommentarer:

  1. Kolla in hööks?

    SvaraRadera
  2. Sorry, inga tips. Jag använder fortfarande militärkappan jag fick gratis vintern 1985.

    SvaraRadera

Välkommen att sätta ditt tassavtryck, ditt avstamp, ditt tyckande.
Bloggen är levande genom sina läsare