torsdag 12 september 2019

Stegen vi tar

Ingen fotobeskrivning tillgänglig.

Det har ju länge talats om att vi i västvärlden rör oss för lite, är allt för stillasittande, och det kommer ständigt nya larmrapporter om detta.
Inte minst sedan smarta telefoner fick grepp om oss och framför allt gäller detta unga människor som har allra mest skärmtid.

10 000 steg per dag är ett sådant där mått aktivitetsnivå vi bör hålla.
Begreppet lanserades av ett japanskt företag på -60 talet när de skulle marknadsföra sin nya pryl, en slags stegräknare. En gammal studie från just Japan visade att 10 000 steg bränner ungefär 400 kcal vilket ansågs hälsosamt.
Mer underbyggd verkar måttet 10 000 steg inte vara.
Intressant är att en studie gjord 2004 på Amish folket i USA visar att de gick i genomsnitt 18400 steg (män) och 14000 steg (kvinnor.) Tsimane-indianer i Colombia tar ca 17000 steg per dag. Intressanta fakta som jämförelser då de fortfarande lever som människor historiskt har levt, som jordbrukare och jägare-samlare och då våra kroppar och hjärnor fortfarande är byggda och fungerar likadant. Evolution tar många tusen år på sej.

Studier visar att friska vuxna i USA snittar på ca 5000 steg/ dag medan svensken är något bättre 5500-7000 steg/ dag (2018.)
Det är rätt skrämmande och något vi säkert kommer att få betala för både på individnivå och i ett samhällsperspektiv.
Det pratas och hetsas så mycket om övervikt men där är forskningen inte helt samstämmig, det är den däremot när det kommer till att röra på sej.
Förmodligen finns det paralleller att dra mellan vår minskade aktivitetsnivå och den ökade psykiska ohälsan. Det är mest där mitt personliga intresse och fokus ligger. Utseendeaspekten är jag inte lika intresserad av.

Jag vill verkligen inte agera hälsohetsare men det är sånt här jag funderar mycket kring. Ni vet efter att jag fyllde femtio å ålderdomen började flåsa mej i nacken. Hur ska jag... som väldigt lat till min natur... fixa att leva tillräckligt hälsosamt och hållbart. Under veckorna jag varit ledig har jag snygga siffror. Idag har jag gått 17400 steg och jag snittar 13000 steg/ dag men då har jag oxå glömt telefonen vid nåt tillfälle och varit och simmat en dag.
Det är ju fantastiskt bra men ingenting jag skulle hinna med i min vanliga tillvaro när jag jobbar. Då hamnar jag nog snarare mellan 6500-10000 steg/dag och den siffran känner jag att jag skulle velat öka något (åtminstone den lägre) och sedan hålla det genom de mörka, regniga vintermånaderna.
Det känns som nog utmaning.

Puss/ Asta






Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Välkommen att sätta ditt tassavtryck, ditt avstamp, ditt tyckande.
Bloggen är levande genom sina läsare