lördag 21 november 2015

Hur har du det med fördomarna?

 

I Absolut svensk som sändes härom dagen på Svt och som fortfarande går att se på Svtplay (gööör det för tusan om du inte redan gjort det) så gör Soran Ismael ett rasisttest.
Han får svara på en mängd olika frågor, göra snabba klick, välja och välja bort och enligt psykologen som hjälpte honom och analyserade svaren går det i princip inte att lura testet.
Resultatet blev att Soran har lika mycket fördomar som genomsnittet och att han tenderar att föredra vita människor framför svarta.

Jag tror, eller nej jag är helt säker på, att vi alla har fördomar.
Det gäller inte bara i form av rasistiska sådana utan även mot andra grupper.
Känt är att i alla former av grupper utvecklas ett vi mot dom tänk.
Det gäller män mot kvinnor, lantisar mot storstadsbor, sossar mot moderater, smala mot tjocka, undersköterskor mot sjuksköterskor, klass 9 c mot klass 9a, Frölunda mot Djurgården, överklassen mot arbetarklassen.
Alla har fördomar och alla kategoriserar.
Det är vad vi gör MED våra fördomar och invanda tankar som definierar oss till hur vi blir och agerar mot våra medmänniskor.

Fördomar har med generalisering att göra. Något vi lär oss redan som väldigt små och som underlättar eller till å med krävs för att livet inte ska bli för jobbigt.
Generaliseringar formas av det vi upplever omkring oss bland annat. Vad vi ser, hör, råkar ut för.
Vad vi känner igen och vad vi inte känner igen. Vad vi kan relatera till och inte relatera till.
Känslan för gruppen är oxå djupt mänsklig, något som hjälpt människan att överleva i evolutionen men som också skapat motsättningar som i dess fulaste form blivit rasism och krig.

Jag skulle jättegärna vilja utföra ett sådant test. Det vore ju hur intressant som helst.
En del fördomar vet jag om att jag har. Jag kan komma på mej själv med att reagera inför en viss typ av person eller händelse men till mitt försvar så måste jag säga att jag tror mej vara mer öppensinnad och analytisk än flertalet.
Det trodde förvisso Soran med och hans test gick ju så där...

Jag har av någon anledning enklare att erkänna fördomsfulla tankar mot andra svenskar än mot invandrare även för mej själv. En massa automatiska tankar som poppar upp om ex den förstoppade medelklassen som anlitar städhjälp, kvinnor med taskig hemmablondering som röker inför sina barn, värmlänningar :) och som självklart inte alltid stämmer
Hur har du det med fördomarna?

Puss/ Asta

3 kommentarer:

  1. Säkert massvis. Det finns ju t ex en strukturell rasism, så att tro att jag som individ skulle kunna ställa mig utanför, är naivt. Det är därför det är så viktigt att lära sig se strukturerna och mekanismerna, så att man kan bli medveten om vilka fällor man lätt trillar ned i.

    Som lärare i internationella klasser kommer jag tyvärr ibland på mig själv att se studenter stereotypt. "Jaha, en kines, då blir det en utmaning att få fram kreativiteten... och en tysk, skönt, då blir det ordning på inlämningsuppgifter och annat." Tyvärr tycker jag ofta att det stämmer, men det försöker jag bortförklara med att de troligtvis beror på olika utbildningssystem. Och med jämna mellanrum blir man förstås överraskad av en superkreativ kines och en slarvig tysk...;-)

    Något jag grubblat mycket på den senaste tiden är de fördomar man möter som stockholmare på andra platser i landet. Jag har full förståelse för att det finns en massa problem med en stockholmscentrering i media, politik, etc, men det betyder ju inte att jag som enskild stockholmare är vidrig. Fast många tar sig rätten att säga det rakt ut.
    Klyftorna mellan storstad och resten av landet håller på att bli förfärliga!

    SvaraRadera
  2. Det var en sån befrielse häromdagen när jag åkte spårvagn med Tora för att köpa lördagsgodis. Vi satt mitt emot varandra och tjattrade. Då steg det på en kille från Afrika som var väldigt mörk och han satte sig bredvid mig. Tora tittade med stora ögon på honom och sa; 'Mamma, titta på han då!'
    Jag blev helt kall och tänkte hur jag skulle lösa detta på ett snyggt sätt!
    Då fortsatte hon; 'vilken fin hatt han har!'
    Hon reflekterade inte över hans hudfärg men var grymt impad av hans keps! Goa unge!
    Undrar när ens fördomar egentligen utvecklas.
    Jag har många fördomar men försöker alltid se förbuden och döma människan bakom fasaden. Förutom på rasister, de är jag inte intresserade av att slösa tid på!
    Ska kolla in programmet imorgon när damen är på förskolan!

    SvaraRadera

Välkommen att sätta ditt tassavtryck, ditt avstamp, ditt tyckande.
Bloggen är levande genom sina läsare