lördag 28 november 2015

Om tomten nu har med sej ett paket...


Nu köper inte vi julklappar till vuxna i vår familj, men OM vi hade gjort det (om é bra) så skulle jag önskat mej någon av följande hårda klappar.

Allt jag inte minns (inbunden)

Allt jag inte minns av Jonas Hassen Khemiri.
Känt å klämt på denna bok flera gånger sista veckorna. Det är nåt med den som lockar mej.
Sen har den ju fått vansinnigt fina recensioner.

"Folk säger att Samuel och Laide var själsfränder, att deras kärlekshistoria var helt jävla magisk, att dom var menade för varandra. Folk säger att Samuel gjorde det för att hämnas, för att han var svartsjuk, för att han ville tvinga Laide att minnas honom. Folk säger att det aldrig hade hänt om inte Vandad hade blandat sig i, att det var Vandads fel, att Vandad gjorde vad som helst för pengar."

Allt jag inte minns är en roman om kärlek och ekonomi. Om vänskap och våld. Om Samuel som lever vidare i allas minnen, nu när Vandad sitter inspärrad, Laide har lämnat landet och huset är förstört.
Ett antal öden krockar i rasande fart i dagens Stockholm. Bakom alla röster om Samuel skymtar en person på flykt från sig själv. Vems minnesbilder går att lita på? Och vad döljer sig i det som vi inte minns?


Det är något som inte stämmer (inbunden)

Det är något som inte stämmer av Martina Haag
Jag gillar Martina Haag även om jag tycker det finns dom som skriver hennes genre bättre men visst är man lite nyfiken på hur det gick till när Erik började ligga med Lotta i det där underhållningsprogrammet. Jo men självklart handlar boken om det. Detta är enligt många recensioner hennes klart bästa.

"Man hör om hur det händer andra. Man tycker synd om dem. Och man vet, innerst inne, att det aldrig kommer att hända en själv. Men man har ingen aning.
Det här är en roman om överlevnad. Om betydelsen av en rödrutig jacka. Om tama järvar med eldkastare. Om en bottenlös fjällsjö, dit ingen får gå, och om hur man reser sig, trots att man är helt säker på att man inte orkar längre."
Romanen är intensiv och stark, ärlig i sitt tonfall, genomstungen av smärta. Men också av drastisk galghumor.

Konsten att höra hjärtslag (pocket)

Konsten att höra hjärtslag av Jan-Philipp Sendker
Mest för att jag är en sucker för vackra titlar. Det är så jag väljer nya böcker, alltså av författare jag inte känner till eller har läst förut. Och denna titeln är onekligen vacker. 

Tin Win är framgångsrik advokat i New York. Han kommer ursprungligen från Burma men hans amerikanska familj, hustru och två barn, vet nästan ingenting om hans uppväxt och bakgrund.
En dag strax efter att dottern Julia avlagt sin juridikexamen försvinner han utan ett ord. Familjen tvingas till slut acceptera att spåren slutar i Bangkok. Fyra år senare hittar Julia ett fyrtio år gammalt kärleksbrev som hennes far skrivit till en okänd kvinna i en by i Burma.
Hos Julia tänds åter hoppet och hon bestämmer sig för att söka upp kvinnan i brevet. När Julia kommer till den lilla byn bland bergen hamnar hon i en främmande värld. I byns tehus lär hon känna en man som berättar en märklig historia om den blinde pojken och flickan med de missbildade fötterna, om det som står skrivet i stjärnorna och om kärlek som övervinner allt.

"Det är en storslagen kärleksroman. Den är så bra att jag blir alldeles varm i hjärtat bara jag tänker på den. Det handlar om två personer där kärleken är så genuin som den bara kan vara i böcker. ... Bland det vackraste jag har läst!"

Arvet efter dig (inbunden)

Arvet efter dej av Jojo Moyes

För att jag har läst samtliga av Jojo Moyes översatta svenska romaner.
Jag har gillat dem i varierande skala. Minst "Efter dig" och mest "Sista brevet till min älskade" som höll helt andra kvaliteter.

Jag vill att du ska leva ett bra liv. Jag vill att du ska leva.
Med all min kärlek,
Will


Lou tampas med skuldkänslor över att hon inte lyckades förmå Will att fortsätta leva, samtidigt som hon själv ställs inför en hel rad nya utmaningar. Hon lovade Will att våga mer och att leva sitt liv fullt ut. Men hur? Och om man lärt sig att kärleken ibland lämnar en med outsäglig sorg och saknad, vågar man då bli kär igen?
Jojo Moyes uppföljare till succéromanen Livet efter dig är fylld av stora känslor, humor, svåra val och en stor dos igenkänning.

 Kvinnan som stal mitt liv (pocket)

Kvinnan som stal mitt liv av Marian Keyes.
Jag har läst alla Marians böcker. Skiftande kvalitet men alltid läsvärda. Drottningen av sin genre.

Stella Sweeney är tillbaka i Dublin efter att ha levt drömliv i New York i ett år. Hon har rest runt i USA och gjort PR för sin enormt framgångsrika självhjälpsbok. Pratshower och lyxhotell, fina middagar och beundrare.
Men nu är hon tillbaka i vardagen med en smäll och har ingen aning om vad hon ska skriva om härnäst. Hur kan hon komma ur skrivkrampen?
Stella lämnade inte New York på topp. Varför hade hon så bråttom tillbaka till Irland? Vem är det som håller på och ringer henne? Stella vill återigen bli kvinnan som hon brukade vara. Men kan hon det? Och borde hon verkligen det? 

Har du läst någon av dessa? Vad läser du nu?

Puss/ Asta

4 kommentarer:

  1. Har läst Martina Haags bok, väldigt lättläst ... och smärtsam om man varit med om detsamma eller om någon nära varit i samma situation ... Läsvärd - absolut! /Mormor

    SvaraRadera
  2. Vill gärna läsa Jonas Hassen Khemiris bok, jag också. Och Martina Haags, eftersom jag har varit med om precis samma sak. De andra kan jag leva utan. Jag avslutade just Jonathan Franzens Purity - och känner mig ambivalent. Han är för mångordig, för mansgrisig och för amerikansk, men ändå. Han skildrar samtiden som få andra.

    SvaraRadera
  3. Jag har läst konsten att höra hjärtslag. Vill läsa Martinas bok..

    SvaraRadera
  4. Första boken gav jag upp, efter flera försök.
    Kvinnan som stal mitt liv, nja sådär...
    Martina Haags, nja sådär...
    Kontentan att höra hjärtslag, underbar...
    //Lisa Roos

    SvaraRadera

Välkommen att sätta ditt tassavtryck, ditt avstamp, ditt tyckande.
Bloggen är levande genom sina läsare