torsdag 5 november 2015

Vilka är dina styrkor?



Inlägget kräver nästan att du först läser det under. Det som handlar om vilka egenskaper hos mej själv som jag inte är så stolt över. Så ni inte sitter där å tror att jag vältrar mej i självförhärligande en vanlig torsdagskväll menar jag. Det vore ju förfärligt. Å så osvenskt. :)

Jag är lite sugen på att få veta vad ni tycker är det bästa med er?
Jag vet, för en del (mej inkluderad) kan det vara svårt att säga "detta är jag jäkligt stolt över hos mej själv."
Små barn tycker ju att de är fantastiska!
De vill vara i centrum hela tiden för allas blickar.
Se mej! Se vad jag kan! Se vad jag är fin! Se på mej, se på mej, se på mej!
När försvinner det där? Å varför?
Jo, förvisso. Det vore olidligt jobbigt att omges av sådana vuxna hela tiden.
Barn ÄR faktiskt både roligare, sötare och mer fascinerande att se på än en medelålders tant i kamouflagebyxor som snurrar runt runt och jublar hur fiiin hon är, men ändå... ni fattar hur jag menar.

Så? Vad är ni stolta över? Vilka är dina finaste kvaliteter? Jag SER minsann hur många som är inne å läser. Ni kan GOTT gå in å kommentera vad som är bra med just dej. Med mej skrev jag först :) En freudiansk felskrivning, gör det med för all del, skriv vad som är bra med mej.
Ehhh, du är... ehhh... alltså... ehhh... har en fin hund :)

Jag kan rätt mycket men inte så att jag är bättre än flertalet på det.
Jag kan en del om hundar, kan springa en bit, kan en del om barn, en del om sjukvård, en del om... öl, men jag är inte någon expert på någotdera. Är varken hunduppfödare, maratonlöpare eller barnpsykolog.
Jag kan laga mat hyfsat, jag är hyfsat humoristisk, hyfsat snäll och vad det gäller argumentation är jag just... ja, vad tror ni? Hyfsad. 
Men jag tror att det som jag ändå skulle vilja säga att jag faktiskt är ganska bra på är att lyssna och skapa förtroende, i synnerhet i min yrkesroll... eller ja, den jag lämnat.
Jag är bra på att snabbt läsa av andra människor och på att förstå många olika typer av känslor.
Man skulle väl kunna säga att jag har en stöttande personlighet, kanske i synnerhet gentemot patienter som mår dåligt psykiskt på ett eller annat sätt.
Kroppsspråket är vår främsta kommunikation och jag tror ordlöst jag förmedlar till människor som mår dåligt att jag både känner med dem och vet hur de har det.
Även studenter brukar uppskatta att gå med mej, inte främst på att jag är en jävel på nefrologi utan för att jag får dem att känna sej bekväma, trygga och önskade. Jag är hyfsat på att sätta PVK, hyfsad på att reda ut stress, hyfsad på akuta situationer, hyfsad på den kliniska blicken... HYFSAD suck, men just bemötande är min starka sida.

Hoppas väl ha liiite nytta av det i mitt framtida yrke med.

Puss/ Asta 

14 kommentarer:

  1. Ja, ja...om du nu såg att man är inne och läser så får jag kommentera. ;) Det som är bra med dig av många ting är väl din humor, din förmåga att resa dig och gå vidare, din empati och ditt politiska intresse som är inspirerande, ditt samhällsengagemang för den lilla människan. Din skrivförmåga och väcka intresse. Bland många ting. Så efter pratat om dig, så går vi direkt över till mig då. Eller:" Let´s talk about you - what do you think of me?" ;) Tänkte på det ikväll, hur jäkla bra jag är på att inte ge mig när det kommer till sådant jag vill lära. Allt det tekniska "bakom kulisserna" hur man klipper, redigerar och gör layout - det var ett halvt frågetecken för ett par dar sedan och nu ikväll fick jag till och med till en header trots att det var en massa siffror som först inte stämde. Jag hittade instruktioner om hur man gör och bestämde mig för att det här ska jag behärska. Det här ska bli mitt nya. Därför gör jag det! Det blir "sådär" i början, men det kommer ta sig. I övrigt är jag bra på att skriva på alla de vis, kommunicera i min egen vardag där människor gärna fattar tycke för mig och jag är bra på språk. Jag är bra på att sälja in grejer och få saker att hända! Bra på att ta reda på saker och även att driva min sak till spets i orättvisor. Jag är även bra på allt det som inte sägs och läsa in situationer, människor - bemöta alla sorters människor och människor i kris. Jag är bra på mycket konstnärligt och även att bygga rent praktiskt. Om det så gäller att bygga något i hemmet eller att bygga en hemsida. Sen är jag bra på att fatta mig i olika situationer som för andra känns omänskliga, jag reser mig efter kriser som skulle var och en i sig självt kosta oerhört mycket och borstar av mig. Jag är bra på att vara mamma och ha många barn ensam. Bra på djur. Hmm, bra på kläder, hår och fixa med sådant. Tjaaaa, det finns inga begränsningar i förhärligande känner jag här....men ska inte ta upp allt för mycket plats. ;) :D Kram på dig!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det översta jag menade gällde givetvis min youtube kanal. Är trött, så det missade jag skriva. :) Jag är bra på att prova något nytt! Det var väl det jag menade i princip.

      Radera
    2. Haha, nej gör inte det, håll det lite blygsamt :) Jag tycker du är underbar och jag håller med. Du är bra på allt det där.

      Radera
  2. Åhh fy detta var svårt. Mycket lättare att göra det andra valet... Får suga på den karamellen faktiskt!

    SvaraRadera
  3. *skrattar* Jädrar i min låda vad du hojta till på FB. Jag hade inte hunnit läsa någon blogg i veckan, men blev så nyfiken så jag ville gå in och läsa OCH kommentera. :))

    Du är en fantastisk mamma och mormor/farmor. Du har en otroligt fin mun och uttrycksfulla ögon. Du är grym på att formulera dig i skrift och du har valt att bli en fantastisk människa, trots att livets lotteri inte gav dig några vinstlotter. Du är självransakande och har en förmåga att analysera saker och ting på ett klokt sätt. Du har patos och du är otroligt lojal.

    Jag är faktiskt bäst på att vara just jag! :)) Ingen annan på hela jorden är som mig. Så, missar du mig, kommer du aldrig heller att träffa någon som är som mig.

    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nej och det får inte hända så den där dejten måste vi klara av. Gärna hos dej, gärna med din kortlek framme. Kram

      Radera
    2. Å tack för dina fina ord. Det bästa med dej är ditt engagemang, din humor, din starka kärlek till dem du älskar.

      Radera
  4. Bäst med dig är ditt mod, din okuvligher, att du värnar om andra, att du är en fantastisk skribent. Och människa. Att du vågar blotta dig, vågar vara "naken" men också vågar ta strider. Vi tycker inte alltid lika, men jag har en oerhörd respekt för dina tankar och åsikter oavsett det. Du brinner, värnar, älskar och vårdar. Och du är föredömligt självcentrerad på rätt plats!
    Det bästa med mig är min förmåga att se igenom lagren av pansar i nästan varje människa, att jag kan älska en människa oavsett om den är hemsk, omdömeslös eller tanklös. Jag är en jäkligt bra ledare och har alltid det bästa för alla för ögonen-även om detinte alltid märks. Jag är också modig, inspirerande och engagerad. Och har nära både till mitt intellekt och till mitt hjärta. Jag är inte avundsjuk, vilket jag tycker är extra bra. Och saklighet tillhör också mina starka sidor. De mindre bra tar vi en annan dag. Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack snälla. Jag tycker att det bästa med dej är din intelligens och din värme. Jag refererar ofta till dej "som min kloka vän" och tänker på saker du sagt i vardagen. Kram

      Radera
  5. Nu är ju inte du min mamma så vad vet jag men du verkar vara en fantastisk sådan. Du verkar så stöttande mot dina barn, inte bara på ett vanligt mammasätt, men utöver det. Det är den uppfattningen jag fått. Vi säger alla att 'jag skulle göra allt för mina barn - vad som helst' men faktum är att väldigt få faktiskt gör det när det kommer till kritan. Finns hur många som helst som inte ens kan respektera sina ex för sina barns skull. Och väldigt få skulle så självklart låta sina barn och barnbarn bo hos en i vuxen ålder. Du tillåter inte bara detta, du ser det som en ynnest! Eloge till dig!

    Min bästa sida är att jag ger stöd till de som behöver det. Alltid. Även när jag själv var sjuk fann jag tröst i att stötta andra. Andras bekymmerblir ju inte mindre för att man själv har bekymmer. Mina vänner vet att de kan ringa till mig när som helst om de behöver prata. Jag åker och tar hand om deras ungar på ett kick om nåt skulle hända. Eller åker dit och städar om de bryter benet. Bara finns för de jag tycker om. Alltid. Utan att förvänta mig nåt tillbaka. Det är jag stolt över!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack vännen. Det bästa med dej är ditt stora mod, ditt patos, och din livsglädje. Kram

      Radera
  6. Dt som är bra med dig är ditt brinnande engagemang och din förmåga att kunna sätta fingret rakt på det som skaver och visa upp det i all sin fulhet!'

    Det som är bra med mig är att jag är smart och att jag kan berömma mig själv. Min son brukar säga att han aldrig träffat någon som talar om hur bra hen själv är så ofta som jag gör det. Ja, det blir väl så när en växer upp i en familj där beröm var tabu...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack vännen. Det bästa med dej är ditt patos och din intelligens. Du är en spännande kvinna som jag gärna lär mer av.

      Radera

Välkommen att sätta ditt tassavtryck, ditt avstamp, ditt tyckande.
Bloggen är levande genom sina läsare