måndag 20 juni 2016

Hint om nästa inlägg och recension av en platta



Jag lämnade analyser, brötig tvååring, gnällig make och irritationen jag som vanligt kände på facebook ( måååånga "sverigevänner" som är lyckliga just nu när nya lagen som försvårar återförening av familjer på flykt klubbas igenom imorgon och Birro skriver ännu en krönika där han nästan överträffar sej själv i dumhet och mansplaining... får nästan bli ett eget inlägg) och gav mej ut i en rätt grå sommarkväll. Hade två mål för promenaden, att Gottfrid skulle få gå länge och lukta som han ville och att jag skulle lyssna igenom Lars Winnerbäcks nya platta Granit och Morän ordentligt och verkligen kunna lyssna på texterna.

Lasse Winnerbäck har gett ut sin 10:e platta sedan debuten för tjugo år sen och kritiken och recensionerna jag läst har varit ljummet precis godkänt.
Recensenterna menar att han låter lika dant nu som 2004, att ingenting överraskar, att det är duggregn och E 4 an och vardagsnära texter målade i bleka färger.
Inga vågade svängar och inga explosioner.

Jag vet inte hur det fungerar när musikjournalister recenserar plattor men det märks på de recensioner jag läst att ingen av journalisterna är särskilt insatta i Lasses musik och att de inte är något fan sedan innan.
För jag hör skillnad på texterna 2004 och nu och jag skulle blivit grymt besviken om han övergav sin finstämdhet, sina målande beskrivningar, sin förmåga att se och beskriva det lilla.
Det betyder inte att allt är samma.
I texterna till Granit och Morän kan man höra om den nya, sundare och förälskade Lasse. Att han är mer i harmoni än under exempelvis Gaudava.
Han tar upp musiktävlingar, flyktingkrisen, tiggarna, kärlek och längtan efter sitt barn men han gör det på sitt sätt... och det tror jag få Winnerbäcksfans har något att klaga på.

Bäst är i mitt tycke Granit och Morän, Jag har köpt en bil, Sysselmannen Visst har vi glömt och En vän i solen men jag tror att även övriga spår kan ta sej efter ytterligare några lyssningar.

Nästa månad är det konsert och jag längtar tokmycket!
Granit och morän får 4 i betyg av mej. Good work Lasse.

Puss/ Asta

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Välkommen att sätta ditt tassavtryck, ditt avstamp, ditt tyckande.
Bloggen är levande genom sina läsare