söndag 26 juni 2016

Text


Jag lyssnar... med något som närmast kan liknas vid mani eller passionerad förälskelse... på Lasses senaste platta och när jag inte lyssnar så nynnar jag på texterna i huvudet.
Snart gör han sin premiärspelning på turnén och jag får äntligen se spellistan.
Det finns ju en del låtar man vill höra mer än andra. En av dem är "En vän i solen" från senaste skivan.
En vän i solen är skriven som till en vän. Någon han stått nära men vuxit ifrån. Någon från barndomen och en vänskap som innehåller både mörker och ljus.
Av någon anledning talar den texten mest till mej.
Trots att jag inte levt dekadent romantik vid Stureplan eller badat vid Dalarös klippor.
Det är inte orden utan innebörden jag känner igen. Det är för mej inte minnet av en person eller en händelse utan mer olika känslolägen, ett strössel av minnen.

Här är texten. Ta dej tid att läsa den.

Det är alltid nån debatt igång och jag kan inte se dom Jag blir full av mörka tankar flera dar
Jag önskar att jag deltog lite mer i det sociala Men jag behöver ha det mesta av mig kvar 


Och det är vår i luften Jag börjar tänka på Dalarö
Och jag tänkte på dom somrarna med nytt perspektiv
Du har som en kung där bland härskapens klippor
Gud vad du behövdes i mitt liv 


Var vi såna du och jag som glider ifrån varann
Eller tänker du att det bara var jag
Jag kanske blev vad man kallar för "carried away" Det såg så bra ut då men allt var inte bra 


Och med all vår smak för dekadent romantik
Dom där nätterna vid Stureplan känns så långt bort nu
Det tog så lång tid sen att hitta tillbaka till något värdigt
Men jag sjunker kanske lättare än du 


Nu är häggen tillbaka snart och talgoxen sjunger Nu är natten nästan kortare än dan
Tjugo år i Stockholm mellan guld och förluster Det var du som visade mig allting här i stan 


Och jag gifter mig i vår nu Och du blev visst aldrig bjuden
Fast jag varit på alla dina bröllop, vad jag vet
Det var ingenting som hände Bara dagarna som gick
Plus att vi ville ha det litet och diskret 


Och jag fattar nästan aldrig nånting av det du gör Och jag är ledsen att jag inte alltid orkar vara där
Men jag hoppas att jag skriver till en vän i solen Hoppas du är lycklig och kär

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Välkommen att sätta ditt tassavtryck, ditt avstamp, ditt tyckande.
Bloggen är levande genom sina läsare