tisdag 21 juni 2016

Sverigedemokraterna minskar för 6:e månaden i följd. Ock?




Sverigedemokraterna minskar för sjätte månaden i följd i opinionsmätningar och jag orkar bara tänka ett trött "Ock?"
Jag tror inte ens att Jimmie Åkesson är speciellt upprörd över detta.
En överväldigande majoritet i Svensk riksdag genomför nu stora delar av deras politik. Moderaterna och Kristdemokraterna är de partier som öppet flirtat mest med bruna väljare och jag trodde väl aldrig att jag skulle säga det men Fredrik Reinfeldt kom tillbaka, allt är förlåtet! 

Ändå är jag mer upprörd på mina partier. På Socialdemokraterna som jag alltid har tillhört och Miljöpartiet som jag röstade på sist. Dem hade jag högre förväntningar på. Jag röstade för en röd-grön politik inte nån grå sörja med bruna inslag.
Nej, jag ska vara rättvis. Jag tror absolut att den nu förda flyktingpolitiken är svårare att genomföra för S och Mp än vad den är föd Sd och jag tror att motiven är vitt skilda men det hjälper inte människor i nöd i särskilt stor utsträckning.

Moderaterna är nu största parti. De har väl plockat hem merparten av sina otrogna väljare från Sd vid det här laget.
Socialdemokraterna ligger på pinsamt låga nivåer och Miljöpartiet skulle åka ur riksdagen om det var val idag.
Ja men det tror fan det. Miljöpartiet ÄR byggt på grundstenarna miljö och öppna gränser. De är sprungna ur freds och kvinnorörelsen.
Som min dotter skrev på facebook är deras beteende lika ologiskt som om Vänstern plötsligt skulle börja strida för privata vinster i välfärden eller Sverigedemokraterna debattera för fri invandring.
När man som parti ger väljarna precis motsatsen till det som man har lovat tror fan att väljarna flyr!

Idag är en skammens dag i Sverige när riksdagen röstar igenom lagändringar om tillfälliga uppehållstillstånd (som tidigare dömts ut i bred majoritet) och försvårande/ omöjliggörande av anhöriginvandring.
En kontraproduktiv lag som kommer försvåra integration av dem som är här och som lämnar i huvudsak kvinnor och barn kvar i sticket, kvar i krig eller flyktingläger med den utsatthet det innebär.
Nej, vi kan inte hjälpa alla som flyr. Men vi kan för att citera min vän Freja "för anständighetens skull åtminstone ta emot anhöriga till dem som redan är här."

Sverige bryter mot FN's deklaration om mänskliga rättigheter och mot Barnkonventionen. Humanitära organisationer protesterar. Massor av svenskar har skrivit på protestlistor på nätet...
Men ännu fler rasister och egoister jublar idag och jag hyser inget hopp om att lagen inte skall gå igenom.

Det är en skam. Så förlåt att jag inte glädjer mej särskilt mycket över att Sverigedemokraterna backar i väljarstödsmätningar. De får ändå precis som de vill.

/ Asta

1 kommentar:

  1. Jag är matt, ledsen och arg. Vad har hänt? Har S och MP drabbats av en masspsykos? Och för att göra det onda än värre satt Björn Söder som talman och fick kungöra beslutet... Jag vill gömma mig under en sten och gråta, men ska försöka göra det motsatta. Höras och synas, protestera och agera!

    SvaraRadera

Välkommen att sätta ditt tassavtryck, ditt avstamp, ditt tyckande.
Bloggen är levande genom sina läsare