fredag 27 juni 2014

Bli nu för fan inte sjuk


Här råder torka.
Nej, inte väderleksmässigt för där lämnar juni en hel del att önska tycker jag. Vädergudarna får verkligen ta å shape up till jag går på semester om en vecka.
Nej, jag tag talar om bloggtorka.
Som så ofta tidigare beror inspirationsbristen på att jag funderar mycket kring något jag kan skriva väldigt lite om. Av hänsyn till annan.
Det i det Pastassonska hemmet råder det ganska gott om jobbiga känslor som ilska, frustration, vanmakt och ledsenhet.
Vi kan väl bara sammanfatta det som att vissa människor fan inte är riktigt kloka och dessvärre drabbar galenskapen inte i första hand dem själva.

Gha!!!
Vidare har jag arbetat idag och stängt ner "min" lilla avdelning över sommaren.
Där rök 30 halländska medicinplatser- tjoff tjoff.
Vill ni ha ett gott råd kära hallänningar från någon med insyn så lyder det som följande...
BLI INTE SJUK I SOMMAR!!!
Hur som helst var det med en viss oro och vemod som avdelningen stängdes.
Flertalet patienter skickades hem resten stuvades om inom sjukhuset i Halland. De är ju tre i ett-Kungsbacka, Varberg och Halmstad.
Vi personal delas upp på två andra medicinavdelningar under sommaren och när sista patienten lämnat å vi tillsammans åt glass å drack kaffe i personalrummet var det lite sommarlovskänsla fast ändå inte.
Jag tror oron över patienterna och vår egen arbetssituation finns hos oss alla.
Ett gott råd kära kollegor från någon med insyn lyder som följande...
BLI INTE SJUK I SOMMAR!!!
Anledningen till att avdelningen stänger mitt i högsäsong när våra tre sommarstäder dubblerar sin befolkning är så klart inte att platserna inte behövs.
Det har inte gått att rekrytera sjuksköterskor.
Det problemen dras mer eller mindre alla landsting med, så oxå vårt.
Det är inga statshemligheter jag sitter här och avslöjar.
Å sjuksköterskor FINNS så klart. Åtminstone utbildas de och tar examen.
Men sedan försvinner de. Till andra yrken, andra arbetsgivare och andra länder.
För att arbetsvillkoren är för tuffa och lönen för låg.
Frågan är vad alla tillfälliga, kortsiktiga, nödlösningar kostar?
Bemanningspersonal, omstruktureringar osv osv.
MER tror jag än att ge schyssta löner.
Mycket mer.

Sedan jag kom hem har jag haft massor av Noahmys.
Jag passade honom några timmar medan hans pappa var på jobbet och hans mamma träffade en vän.
Nu passar jag honom igen när de är å handlar.
Det är ljuvligt.
Jag är så kär i den ungen att jag inte vet vart jag ska ta vägen.
Men han tar mycket tid i anspråk... även av en mormor.
Som inte hann springa idag.
Jag får väl ta det imorgon då.

Hur har ni det?

Puss/ Asta

1 kommentar:

  1. De jobbigaste känslorna och funderingarna är alltid de som sprungit ur andra människors handlande, det opåverkbara, okontrollerade, det där handlandet som ofta bottnar i svek, visad respektlöshet och egoism ... Känslor som frustration, sorg, ilska, vanmakt m m levde de mina och jag med en lång och mycket svår period ... Tiden jämnar "taggarna" lite, men jag minns och jag kan fortfarande inte förstå, vissa saker förblir obegripliga. Hoppas att det löser sig för er på ett bra sätt, den svåra situationen som är ... /Mormor

    SvaraRadera

Välkommen att sätta ditt tassavtryck, ditt avstamp, ditt tyckande.
Bloggen är levande genom sina läsare