tisdag 3 juni 2014

Motivation.

 

Det här med biologi och gener känns ibland oerhört opeppigt och deprimerande.
Att så mycket inom oss redan är förutbestämt och programmerat.
Att vi i vårt DNA har med oss så många av de förutsättningar och begränsningar vi har.
Det finns många studier på det. Att förmåga till att uppleva lycka, att ha kämpaglöd, förutsättningarna för depression eller ett allmänt bittert sinnelag är med oss från början.
Sedan slipas det under vår barndom och uppfostran, mildras eller förstärks men lik väl ÄR där.

Jag lyssnade på en idrottspsykolog som pratade bland annat om motivation.
Förutsättningar att känna motivation ex för att bli en bra löpare och att bibehålla lusten att springa, vad är det som påverkar det?
Jo enligt honom handlade det mycket om just motivation. Å vad är då det i sammanhanget?
Jo, att känna en glädje och en lustfylldhet till själva aktiviteten... alltså en inre drivkraft och tillfredsställelse är mycket starkare och ökar förutsättningarna än de yttre drivkrafterna som tider, rekord, beröm, uppmärksamhet.
En annan sak som var viktigt var tilltron till sej själv och till sin förmåga att klara av målen.
Påverkade tex av hur man lyckats tidigare i liknande situationer. Hur man ser på sej själv.
Dessutom var det bra att vara uthållig när det gällde belöningar. Att kunna vänta på resultat.

I mitt fall var detta rätt deprimerande ord.
Jag känner relativt låg inre drivkraft och jag har väldigt lågt självförtroende när det kommer till att prestera idrottsligt. Kondition, styrka, smidighet, snabbhet har aldrig varit mina grenar.
Å jag har alltid varit sådan att jag vill se resultat NU... helst igår.
Då kan jag banta, springa, träna hund eller vad det nu gäller hur hårt som helst.
Men sedan ger jag upp när det inte händer något.
Å det där "inte händer något" är en sanning med modifikation för det är klart att det "händer något"... det går bara inte så fort och så lätt som jag tänkt mej.

Jag VILL verkligen springa! Just springa, nåt annat intresserar mej inte.
Trots att jag tycker det är rätt tråkigt. Jag vet egentligen inte varför?!
Visst hälsoeffekten är ju jättebra, och i mitt fall särskilt då att stärka lungorna som skydd för min astma.
Snyggare blir man oxå, det är en effekt som inte alls är särskilt liten eller obetydlig.
Men det handlar om nåt mer, nåt mer diffust.
Att jag "ta me fan ska klara av det", att jag ska fixa det som jag aldrig gjort och alltid trott vara omöjligt.
Nu KAN jag ju bevisligen springa, varken snabbt eller långt men jag kan springa.
Nu handlar det mer om att jag vill bevisa för mej själv att jag kan hålla i det.
Inte sluta så fort det tar emot. Inte tappa bort den där drivkraften.
Den största begränsningen, mitt absolut högsta hinder, är det mentala.
Att jag egentligen inte tror. Därför att jag tidigare inte kunnat.
Jag har svårt att måla upp en bild av framgång. Att tex plöja över mållinjen på Göteborgsvarvet.
Inte ens i mitt eget huvud går det.
Det är med DET jag måste jobba. Minst lika hårt som med att utöka antal kilometer eller korta ner tider.

Fake it until you make it.
Har fungerat förr även om det tar lång (längre tid) för mej än för det flesta.
Så har jag blivit mer social och bekväm bland främlingar.
Så fick jag till slut tilltro till att jag är en kapabel sjuksköterska.
Att helt enkelt låtsas bekväm, stark och säker. Att få andra att tro på det ända tills jag tror på det själv.

Hur är det med er och er motivation å tilltro till er förmåga?

Puss/ Asta

3 kommentarer:

  1. Känner så väl igen mig i de du skriver. Ska jag börja springa så gör jag de på en gång, inte hålla på dutta med upptrappning och skit. Jag kör tills jag stupar. Och ja, de finns fler nackdelar med de än att ta de lugnt från början. Men jag lär mig aldrig!

    SvaraRadera
  2. Ja du..
    Är inte ETT DUGG intr av att springa! Alls faktiskt...Verkar så in i bänken tråkigt!
    Enl mig då - tur att smaken är som baken - delad;-) så alltså svårt att säga något om detta.
    Jag kan inte riktigt förstå vad som DRIVER löpare? Ja, jo , ett bäyttre flås då , möjligen? Men det kan du ju få av längre promenader i rask takt ( där man kan ta in omgivningen, njuta spirande vårgrönska, sommarens blommning, begynnande höst med vackra färger o hög luft ... UTAN att få andnöd, skakande ben, bultande huvud etc
    (Är det för att skulptrera fram en snyggare kropp finns det ju flera träningsformer som är betydligt effektivare)
    Motivation överlag - för mig - skall tilläggas - MÅSTE vara lustbetonat! :-) Dvs innehålla ingridienser man kan njuta av , tex yoga -= smidigare, starkare muskler OCH peace of mind så att säga,
    Sex = fine, lite gnidande å fix å trix å KANSKE det går för en ibland,(!) MEN som bonus: bätttre humör, känsla av "vikänsla"/sammanhållning, värme, närhet , helt klart mera oxytocin ;) tålamod etc.
    Walking- som jag beskrev av naturingredienser o motion innan, men även att kunna dela upplevelse med vovven där hemma, sonen , dottern, mannen, vännen... el självvald ensamtid/ tid att reflektera etc. Underbart! Du gillar ju dina promenader med Gotteman? Att filosofera vid havet etc... det är kanske DIN grej?? Vem tackar dig för att du kämpar med löpning?

    Detgår att hålla på i evighet med exempel!
    Kontentan för mig är att för att min motivation skall hålla i sig måste det vara något jag VILL göra - inte som du beskriver löpningen , som nåt du tycker är rätt tråkigt eg?! Men VARFÖR gör du det då kvinna?! Du har väl inget att "bevisa" för någon? Du är snygg, har "lillebror" o andra arb kamrater / vänner , barn, en nyanländ liten fis därhemma <3 Gottemannen!
    Vad gör dig GLAD?! är det löpningen?? Är svaret JA kan det va ide att fortsätta...i annat fall är det ju bara nåt som du känner skuld för att du inte "orkar hålla motivationen uppe till" - något nytt att ha dåligt samvete för??
    Fram för att leva mera i nuet, njuta där man kan ;-)
    Tycker jag... kram!

    SvaraRadera
  3. Jag lärde mig oxå att springa o att tycka om det.
    Nu sätter foten stopp för så mycket som jag skulle vilja, måste ha en balans på hur mycket jag kan springa i förh till vad jag ska göra sedan.
    Ska jag dansa på kvällen får jag avstå löpning osv.....

    Ang motivation: Jag tror man har det till viss del när du föds, sen är det föräldrarna som avgör hur det utvecklats.
    Jag har aldrig fått nån vidare peppning i nåt överhuvudtaget men så är jag som jag är idag.
    Då blir oxå självkänslan låg o det är jääävligt svårt att peppa sig själv.
    När ingen annan gör det så är man ju inget värd...
    jag har dock försökt peppa mina barn, dom ska inte få det som jag.

    Ha en fin kväll !!

    SvaraRadera

Välkommen att sätta ditt tassavtryck, ditt avstamp, ditt tyckande.
Bloggen är levande genom sina läsare