torsdag 28 september 2017

Ge mej era bästa tips.


Att vara smal å fit har aldrig varit särskilt viktigt för mej.
Visst, jag hade inte tackat nej om en magisk fe svingat med sitt trollspö men det är inget jag ansträngt mej särskilt för. Åtminstone inte några längre stunder.
Men nu, 48 år gammal, är jag så "ur form" att jag börjar bli orolig.
Alltså, nästan är-jag-allvarligt-sjuk-?-ur-form.

Sista året med viktuppgång, ingen löpning, betydligt färre å kortare promenader och sommarens långa förkylning har verkligen urholkat all form av kondition.
Jag blir trött i benen av att gå längre än nån halvmil. Jag orkar springa några hundra meter. Jag är så klen i armarna att jag knappt orkar lyfta Noah.
Och är det någonting som är viktigt för mej så är det att orka vara en stark, rolig, busande mormor. En som orkar leka, springa ikapp. En som orkar lyfta och bära dom. Inte nån liten flåsande långsam tant. Och precis DET har jag blivit!
Det står kanske 48 år på mitt körkort, men fysiologiskt är jag minst 15 år äldre. 

Problemet är motivationen, att hålla motivationen mer än några dagar eller nån vecka. Jag är urusel på att göra saker jag inte tycker är kul.
Jag skulle behöva:
Gå dagliga promenader.
Börja springa 2-3 ggr/ vecka.
Styrketräna 2 ggr/vecka.
Gå ner några kilo för att bli mer rörlig. 

Ge mej era allra bästa tips för att få och behålla motivation! Hur har ni gjort?

Det som talar för mej är att jag faktiskt gillar promenader och DEN latmasken kan jag besegra. Jag har börjat springa en gång förut, då fick jag oxå springa ett hundra meter åt gången å vila emellan och på jobbet har jag tillgång till ett gratis gym.

Puss/ Asta


6 kommentarer:

  1. Alltså det låter sååå pretentiöst... men när jag varit i bra perioder av träning och välmående, så har motivationen kommit inifrån. Ingen våg, inga tider som ska slås, ingen runkeeper som läggs ut på Facebook. Det är när det går av sig själv, när man väljer löprunda och fart efter humör, inte vet om man väger 65 eller 70 kg för det är oviktigt... Så svårt att uppnå, men liksom med självkänsla tror jag att motivation måste komma inifrån för att hålla i längden.
    /Din Emelie.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Körde utan runkeeper idag. Tid har i nuläget ingen betydelse bara att få upp flåset.

      Radera
  2. Det tar 21 dagar att skapa en vana (eller bryta en ovana). Så välj nåt. Typ jogga. Och ta dig ut i 21 dagar, olika sträckor, oavsett väder. Bara du tar dig ut. Då har du skapat en vana och det flyter lättare.
    Gör samma med kosten. Bestäm dig för att tex aldrig ta en andra portion, och håll dig till det. Eller uteslut rent socker. Välj nåt att fokusera på, inte allt på en gång, då ger man lätt upp.
    Lycka till!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Japp! Bara ta dig ut alltså. Det behöver inte vara 3 km varje gång. Men sen har du skapat vanan och kroppen har fattat att den tycker om att röra på sig 😊

      Radera
    2. Tack för peppen. Den hjälper! Men... http://www.runnersworld.se/blogs/hjarnfysik/en-ny-vana-pa-66-dagar.htm

      Radera

Välkommen att sätta ditt tassavtryck, ditt avstamp, ditt tyckande.
Bloggen är levande genom sina läsare