fredag 1 september 2017

Min recension av Family life club Marmari beach of Atlantica

Hemma. Och september. Två saker som i sej kunde vara hur trevliga som helt om det inte vore för att både jag å Gotteman är rätt rejält krassliga.  Jättesynd är det om oss! men nu var det ju inte DET som detta inlägget skulle handla om utan istället en liten recension av stället vi var på och lämnade, Family life club Marmari  beach of Atlantica på Kos.

 

Hotellet är stort och fyrstjärnigt. Det är som så många andra hotell jag varit på i Grekland uppbyggt som en grekisk liten by med slingrande små stenstigar mellan lummiga trädgårdar. Hotellet är all inclusive med frukost, lunch, middag, dryck och glass i stora lass som ingår.
Fösta dagarna var vi lite förvirrade och hade svårt att hitta men så snart vi gjorde det kändes det som om området krympte och blev mer begripligt.

 Anneli Lodéns foto.

POOLOMRÅDE
Är egentligen tre. Vi bodde och hade utsikt över den lugna relaxpoolen. Den va rektangulär, 25 meter och inget fancy alls men rätt skön med många skuggbäddar runt sej.
De två andra var större med barer mitt i där man kunde sitta på torra land eller mitt i det blöta och ta en drink eller en öl. Elle ett alkoholfritt alternativ om du har den böjelsen.
I den ena av dessa fanns två rejäla äventyrsrutschkanor

 

STRANDEN
Stranden tog en tio minuter för oss att gå till för vi bodde längst bort i det stora hotellområdet.
Stranden var av fin sand med gratis solstolar och parasoller som ingick, mycket bra service, det har jag inte varit med om tidigare.
Det fläktade rätt så bra så det blev aldrig riktigt hett.

 

Och havet. Havet det var ljuvligt. Klart och turkost. 25-27 grader varmt och relativt höga vågor.
Alltså käk å sol å allt annat med utlandsresor är underbart men Medelhavet, det är Medelhavet som är den stora behållningen. Salt och läkande för både kropp å knopp. Det är till det jag ständigt längtar tillbaka, till havet jag längtar, havet jag saknar.

MATEN
Frukosten var "så där". Jag älskar rejäla hotellfrukostar med bacon och äggröra och korvar men äggröran var alltid kall och baconen inte så där härligt knaperstekta utan mer kokta. Fast färskt bröd med ost och jordgubbsmarmelad går ju alltid hem.
Kaffet... under all kritik. Svagare än te. Helt odrickbart.
Lunchen och middagen var bättre. Helt okej faktiskt. Särskilt tzatzikin var gudomlig och åts i alla kombinationer.

 

ALKOHOLEN
Ölen kan inte ha varit starkare än våra svagaste folköl och tur är väl det i den hettan. Spriten var lokal men deras gin var helt okej och det blev några GT om dagen plus lite annat vi jag testade. Utspridda barer, de flesta höll öppet till kl 23 och därefter var det ändå god natt för oss. Vi hade den närmsta baren ca 15 meter från vår altan. Smidigt.

RUMMEN
De är definitivt filmade med vidvinkelkamera. Vår etta var liten som en skokartong.
En säng, ett skrivbord och en fåtölj... thats it.

STÄDNINGEN
Grym. Proffsig, alltid vänlig, snabb och välgjord.

PERSONALEN
Tui's personal var allt igenom genomtrevlig. Hotellets personal likaså till det stora flertalet. Det fanns några griniga typer men de allra flesta var väldigt goa att ha å göra med. De suckade inte en enda gång när jag hämtade dagens tionde bärs.

UNDERHÅLLNINGEN
Bamse var Noahs stora underhållning och han gick parad och hade shower.
Om kvällarna höll resebyråns folk show som var riktigt proffsig och uppskattad av både barn å vuxna. Den började kl 21 varje kväll och efteråt var det barndisco med bara barn och fröknar... och så jag då eftersom Noah ville så det värkte men vägrade gå upp utan mej.
Det hölls även vattengympa som Mini var med på några gånger. Jag tog dessvärre en GT och en cigg just då.
 Anneli Lodéns foto.

KOS STAD
Bekantade vi oss bara som hastigast med. Vi var inne en snabbis en kväll.
Den vanliga turistskiten med fejkglasögon och märkliga smycken, badlakan och ja... ni vet. Men mysigt ändå.

SAMMANTAGET
Inte det bästa hotellet jag varit på. Intrycket drogs säkert ner av att Noah blev sjuk andra dagen och jag tredje. Men jag skulle absolut kunna tänka mej att åka dit igen och jag rekommenderar det varmt om du vill ha en fin och okomplicerad semester.

Puss/ Asta







Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Välkommen att sätta ditt tassavtryck, ditt avstamp, ditt tyckande.
Bloggen är levande genom sina läsare