lördag 9 september 2017

Händelsen



Den här videon har ni med instagramkonto säkert inte kunnat undgå.
En liten kille rusar fram och smackar till den vuxna kvinnan i rumpan.
Åsikterna om "händelsen" har rasat på nätet sedan dess.
Lady Dahmer bland annat har skrivit om det HÄR (det är även från henne jag lånat bilden.)

"Händelsen" är ingenting konstigt eller ovanligt.
Vi har alla varit med om det eller hur?
Alla vi som är flickor/ tjejer/ töser/ damer/ kvinnor/ tanter/tjejer/ brudar har upplevt det från att vi var små.
Och resonemanget från omgivningen, varesej det varit förskolefröknar eller nån på parmiddagen är "Han tyckte nog att du var fin!" Alltså underförstått, "Va inte en sån surpotta, bli glad istället." 

Jag har svårt att känna nån större ilska mot den här killen på 7-8 år.
Det är självfallet inte hans fel. Vuxna människor måste sakligt förklara att det är inte okej att ta på någon annan utan att be om lov. Det finns ingenting coolt med att springa fram och vidröra en flicka/ kvinnas bröst, underliv eller rumpa.
Noll å nada. Så gör bara töntar.
Jag känner en större ilska mot alla dessa vuxna män som diskuterar saken på Instagram i termer som "Vilken pimp!", "Min framtida son!", "Kung!" osv.
För det säger något om vårt samhälle. Det förklarar varför en liten kille på 7-8 år får för sej att göra nåt så här tokigt. Han har förebilder i form av vuxna män som fostrar honom.

Okej, okej. Ni som eventuellt tycker att det här är väl inget att tjafsa om.
Jag kan hålla med om att tongångarna går bananas när det skrivs om att han "kränker" kvinnan. Jag tror inte hon blev särskilt kränkt av en snabb klapp från en sjuårshand. Men om han gjort det samma på en jämnåriga flicka då?
Handen upp på alla som blivit fasthållna på förskolan eller i skolan av killar och klämd på?
Men min fråga är, hur gamla ska killar vara när vi lär dem att det är fel att ta på tjejers kroppar? När bör vi reagera och inte fnissa, tycka det är sött och kalla honom "Kingen"?
Vid 10 år? 13 år? 18 år? 37 år? 56 år?
När exakt slutar det att vara kul?
Det ÄR aldrig kul. Pojkar skall lära sej det från start!
Vi MÅSTE sluta med boys will be boys mentaliteten nu.
För alla flickors skull men oxå för att den här sjuåriga (ish) killen ska slippa sitta på nätet om trettio år och skämma ut sej när han kommenterar en liknande händelse med "Vilken pimp." 

Vad tycker ni? 

Puss/ Asta

Ps. Jag må vara en surkärring nu med sjuka å allt men jag börjar bli less på ert bristande engagemang. 0 kommentarer på inlägg efter inlägg.
Jag ser ju att ni läser! Färre än förr men ca 500 st om dan ändå.
Tycker ni jag skriver om tråkiga ämnen så kom med förslag då. Jag börjar ledsna på denna envägskommunikationen.

13 kommentarer:

  1. Sorry är rätt då trött och sliten... hinner JAG läsa så hinner jag inte kommentera och jag tycker ju typ som du så jag tillför inget :-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag förstår det. Och det var inte riktat till dej. Puss

      Radera
  2. Hallå jag kommenterar emellanåt men får ingen respons��! Typ What goesaround comes around��

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det får du visst det. Jag svarar dej ofta. Och nu var inte kritiken riktad till dej... eller Annanas. Det finns en tre-fyra stycken som kommenterar ibland. Man behöver självklart inte kommentera allt, vem orkar det?! Men jag har mellan 4-500 läsare per dag å det är typ ni två, min äldsta dotter och Nina som kommenterar.

      Radera
  3. Och jag skojade faktiskt! 😊 Jag läser oftast men mestadels på mobilen, och allvarligt talat är det rätt jobbigt att kommentera på den! Kanske många känner detsamma? Du vet att jag tycker du är makalöst bra!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag vet att du tycker jag är bra. Och du vet att jag avgudar dej.
      Satt just här med dåligt samvete över att jag kanske? lät snäsig. Det var inte meningen. Kram

      Radera
  4. Anna Mikaelsson9 sep. 2017 22:58:00

    Det är helt rätt...var bättre på att kommentera förr...vet inte varför jag inte gör det nu...du skriver ju fortfarande strålande även om jag saknar hundinläggen...har följ dig i evigheter...ja faktiskt den blogg jag följt längst! Så det klart att lite feedback är det minsta jag kan bjuda på faktiskt! Krya på dig! ����
    Kram Anna

    SvaraRadera
  5. Anna Mikaelsson9 sep. 2017 22:59:00

    Skickade ett hjärta inte 4 frågetecken...konstigt!

    SvaraRadera
  6. Anna Mikaelsson9 sep. 2017 23:03:00

    Men min kommentar försvann...
    Jag skrev att det var helt rätt ...jag brukade kommentera men vet inte varför jag inte gör det längre...din blogg är ju den jag följt längst och du är ju fantastisk även om jag saknar hundinläggen! Så ...
    Kram o krya på dig!!!
    Anna

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack snälla. Fler hundinlägg får det bli

      Radera
  7. Jag är ganska duktig på att kommentera! ❤️

    SvaraRadera
  8. *ler* jamän se här! NU läser jag om kommentarerna.. Ja du har ju rätt - du har många läsare och klart att med en kommunikation föds fler tankar och därmed inlägg. Kan det vara så att folk kanske kommenterar på FB när inläggen delas?

    Ditt inlägg så. Jag blir uppriktigt förbaskad på att man uppmuntrar ett sådant beteende!! Det är inte klokt att man tycker att det är ok att ta på någon annans kropp och dessutom det faktum att man slår! Inte ok någonstans!

    Kram

    SvaraRadera

Välkommen att sätta ditt tassavtryck, ditt avstamp, ditt tyckande.
Bloggen är levande genom sina läsare