torsdag 15 december 2016

Julen -16

Anneli Lodéns foto.

Avslutar kvällen med nåt lättsamt. Årets jullista.

1. Tycker du om jul?
Mer och mer sista åren. Adventstider älskar jag och har alltid gjort men nu när det finns barn i huset igen och jag har ett något mindre stressat inre kan jag se fram även emot jul. 

2. Kort, hur minns du din barndoms jul?
Kaos och konflikter. Vi var alltid hos mormor och kom alltid för sent. Några vuxna grälade alltid, oftast mormor å mamma. En massa vuxna människor rökte, det var trångt och svårt att andas och ångesten låg tät över lägenheten.

3. Vad är det viktigaste för att det ska bli en bra jul?
Att familjen är samlad och att alla är sams. Och gärna nån liten julklapp att bli lycklig över.

4. Hur många köper du julklappar till?
Det varierar år från år, det sista framför allt till barnbarnen. Och hunden.
Ibland till mannen med. I år har jag sex barnbarn att köpa till. Och så har vi julklappslek med.

5. Hur många köper julklappar till dej?
Nu när vi vuxna inte köper till varann så... ingen. Om inte mannen köper nåt då. Och så en present från julklappsleken då.

6. Vad är viktigaste på julbordet?
Jansson och köttbullar är godast men även ägg, sill och skinka är så klart viktigt.

7. Och vad kan du vara utan?
Sylter och olika sorters kål.

8. Egen tradition?
Ända sedan barnen varit små har vi på kvällen den 23:e ställt ut gröt till tomten. Fortsatt med det även till de vuxna barnen. Och nu finns det ju "riktiga" barn att imponera på.
Min och Cissis knäckkväll som i år fyller 24 el 25 år. Galet. Vi har hängt i även om vi varit stressade, osams, sjuka.

9. Bästa julfilmen?
Love Actually.


10. Vad anser du om "En vit jul" (vit som i bemärkelse av alkoholfri)?
För mej spelar det ingen roll. Jag tror verkligen inte barn tar skada av om mormor tar en julöl till maten och en glögg med alkohol i till Kalle. Självklart skall det inte supas. Men det är viktigt för Mini och tja, det är inget problem...

11. Ett roligt julminne?
När svärsonen från Iran fick krama tomten och sa "Sluta, jag blir rädd på riktigt." :)

12. Ett ledsamt julminne?
Tänker spontant på två. Ett när jag var liten och den frånvarande fadern dök upp med en liiiten liiiten present till mej och en stooor till lillebror. Jag fick badskum, han en jättenalle. Vi var väl 7  och 4 år och jag tyckte det var så orättvist.
Ett mer allvarligt var en gång när barnen var små och maken och jag vrålovänner, grälade högljutt och han drog iväg. Barnens sorg och min ilska/ ledsenhet. Så skapas inga lyckliga barndomsminnen.

13. Tomte?
Ja självklart!

14? Gran?
Ja. Å äkta ska den va. Det får vara värt lite allergi.

15. Vart firas julen i år?
Här hemma som vanligt. Alla barnen utom sonen kommer hem. Och som student är jag ju ledig.

Puss/ Asta

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Välkommen att sätta ditt tassavtryck, ditt avstamp, ditt tyckande.
Bloggen är levande genom sina läsare