tisdag 10 juli 2018

Asta recenserar: "Gänget" av Katarina Wennstam

Gänget

Jag gillar ju egentligen inte deckare. Eller spänningsromaner.
Men jag blev intresserad av Wennstam och köpte min första bok av henne.
Tydligen hamnade jag mitt i en serie med advokat Shirin Nouri, men boken fungerade ändå att läsa fristående.

Det är en historia om några vuxna män. De har karriärer, fruar och barn.
De tampas med sina vardagliga problem. Men ett har de gemensamt. En gång var de unga, kompisar och med i samma gäng. Ett gäng som bär på en hemlighet.
En dag hittas en av dem mördad, brutalt ihjälslagen.
Har de något samband med mannen som dött några år tidigare?
Han som tog livet av sej.
Nervositeten sprider sej bland de kvarlevande vännerna att historien håller på att hinna ifatt dem.

Jag gillade boken. Och jag listade inte ut gärningsmannen i förväg.
Men framförallt gillar jag hur Wennstam tar upp aktuella ämnen så som "alternativ media", kvinnors utsatthet, vad som är en våldtäkt utan att skriva det på näsan på läsaren. Den person Wennstam är lyser lixom igenom raderna, lyser igenom på ett bra sätt.
Människorna i historien känns trovärdiga, dialogerna likaså.
Jag läste ut "Gänget" på en dag och jag gillade den även om den inte lär dröja sej kvar som något storslaget.

Betyg: 4/5.

Puss/ Asta


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Välkommen att sätta ditt tassavtryck, ditt avstamp, ditt tyckande.
Bloggen är levande genom sina läsare