tisdag 31 juli 2018

En personlig, nästan privat, lista om mej


Anneli Lodéns foto.

Orkar inte riktigt tänka i denna värme och efter fem timmar på stranden känns det som om hjärnan har kokat och inte förmår mycket.
Men en liten lista kan vara kul. Sen ska jag se Orange is the new black för jag hörde att det ääääntligen kommit en ny säsong.


Vad JAG skulle säga är det bästa med mej
Lojalitet mot de mina. Viljan att förstå och förlåta. En nästan obefintlig benägenhet till att känna avundsjuka.

Vad ANDRA skulle säga är det bästa med mej
Det skulle man kanske fråga "andra" men jag får ofta höra att jag är rak, omtänksam och bra att prata med. Eller vad tycker du?

Vad JAG skulle säga är mina sämsta egenskaper
Oron att inte räcka till. Att jag ständigt tror att jag är "lite sämre" än alla andra.
Att jag har så lätt för att ängslas. Jag är lat. Ser gärna att andra serverar mej lösningarna istället för att komma med dom själv.

Vad ANDRA skulle säga är mina sämsta egenskaper
Det skulle man ju fråga "andra" och det skiftar säkert från person till person, men jag kan nog uppfattas som påstridig, radikal i mångt och mycket, lite bitsk.
Och jag tror en del uppfattar mej som elitistisk. Håller du med?

Vem tror jag främmande människor ser när de ser mej. 
Som en tant med tatueringar. Jag tror att jag tas för äldre än vad jag är.

Vilket är yrkesmässigt mina främsta egenskaper
Förmågan att snabbt bounda med patienter i en balans mellan personlig-privat. Stresstålighet. Att jag kan dölja inre stress/ nervositet och se lugn ut.

Och sämsta
Ja än så länge är det väl min brist på erfarenhet

Vad är det viktigaste livet lärt mej nu som jag önskat att jag visste om när jag var 15.
Allt! Men kanske framför allt att "Du duger, du räcker till." Att jag kommer klara mej, jag kommer till å med klara mej bra. Och manlig uppmärksamhet är jävligt överskattat.

Hur är jag annorlunda nu jämfört med för 10 år sedan
Jag är lugnare och tryggare i mej själv.  Jag har inte alls samma bekräftelsebehov från män. Jag har utvecklat ett feministiskt synsätt. Jag är mindre för ytliga relationer. Jag ses kanske som mer "svår." Jag flamsar med mindre.

Vilka är de största skillnaderna hur jag är som mormor/ farmor jämfört med när jag var mamma
Det skiljer allt tror jag. Förutom att jag även med barnen var kärleksfull och fysisk. Jag är klokare på alla sätt. Har mer tålamod. Är mer road av dem.
Jag skämmer bort mer men är oxå ängsligare och mer övervakande.

Vilket ordspråk brukar jag alltid hävda är "mitt."
Livet är en strid. Och sen dör du.
Det är väl liiite med glimten i ögat.

Vad är jag mest stolt över
Tveklöst mina barn och barnbarn. Men jag är rätt stolt över hunden med.
Och att jag trots nojor och att jag typ är den räddaste som finns genomför saker som jag bestämt mej för.
Jag kan skämmas för att jag är så rädd av mej. Likna mej vid Lille Skutt.
Men samtidigt, det är då man är modig. När man gör saker som skrämmer mej ändå inte backar.

Vad skäms jag mest över
Många saker. Hur jag behandlat en del människor genom livet.
Hur jag på riktigt orsakat andra stort lidande.

Vilket är mitt stoltaste bloggögonblick
Det är nog vid de tillfällen någon läsare hör av sej och berättar att de följt mej sedan jag började blogga på Amelia. Det är över 10 år sen. Det är fan magiskt och helt otroligt.

Puss/ Asta

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Välkommen att sätta ditt tassavtryck, ditt avstamp, ditt tyckande.
Bloggen är levande genom sina läsare