lördag 14 juli 2018

Ninas andra fråga

Vem av Sveriges partiledare skulle du vilja bjuda hem på middag och vad skulle ni diskutera?
Och vem av dom skulle du aldrig släppa in i ditt hus?

Mmmm.
Den kan man ju fundera på.
Oavsett partisympatier så tycker jag som följande om/ är intresserad av partiledarna i följande ordning:
Jonas Sjöstedt
Stefan Löfven
Isabella Lövin
Gustav Fridolin
Jan Björklund
Annie Lööf
Ulf Kristersson
Jimmie Åkesson
Ebba Bush Thor

Så först tänkte jag att allra mest givande och trevligt skulle jag ha tillsammans med Jonas.
Min nästa tanke var att Åkesson kanske är den jag borde prata med.
Men vi skulle å andra sidan inte kunna övertyga varandra om någonting och han är alldeles för slipad för att erkänna något han inte vill skall erkännas.
Det är väl egentligen bara Skavland som fått honom att tappa masken?
Nej, slutligen kom jag fram till att den jag är mest nyfiken på och skulle haft intressantast samtal med är Stefan Löfven.

Stefan Löfven.
För det är så mycket jag skulle vilja fråga honom om.
Så mycket jag skulle vilja diskutera, framföra och förstå vad det gäller delar av nuvarande Socialdemokraternas politik och en del problematiska uttalanden han har gjort sista året. 
Jag skulle vilja fråga hur han resonerar kring att hellre söka samarbete åt höger än vänster. Jag skulle vilja fråga om han själv ser en risk med att allt för mycket fiska i bruna vatten? Om han förstår att medan han så desperat försöker få gamla väljare som gått till Sd att återvända riskerar han att tappa väldigt många av oss andra som befinner oss i andra änden av detta stora parti.
Jag skulle vilja fråga honom vilka som är hans stora politiska förebilder.
Och framför allt är jag nyfiken på om han har någon hemlig plan.
Jag tror ju... eller kanske är det att jag önskar det så hett?... att Löfven inser att han måste ha minst en mandatperiod och gärna två till för att rätta till en massa som gick fel under tiden med Alliansen i vårt land.
Jag tror att han därmed försöker att framstå som mer "i tiden" vad det gäller hårda straff, fler poliser, mer övervakning och hård hård hård asylpolitik för att vinna valet och när det väl är gjort kommer det låta annorlunda.

Jag är verkligen inte Moderat eller Centerpartist men jag hyser en helt annan respekt för dem än vad jag gör för Kristdemokraterna som jag anser inte är så väldigt olika Sverigedemokraterna egentligen förutom deras framtoning.
Jag har oändligt svårt för Ebba Busch Thor. Nästan mer svårt för henne än för Jimmie Åkesson som är mer ärlig med sin agenda. Kristdemokraterna är ett väldigt borgerligt bakåtsträvande kvinnofientligt parti precis som Sd.
Jag är nog inte så intresserad av att ha någon av Jimmie eller Ebba som gäst i mitt hem.

Vem skulle du vilja ha en lång tekväll ihop med?

Puss/ Asta

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Välkommen att sätta ditt tassavtryck, ditt avstamp, ditt tyckande.
Bloggen är levande genom sina läsare