lördag 14 juli 2018

Lasse Winnerbäck i Varberg

Anneli Lodéns foto.

Igår var det äntligen dags för Lasse!
Det har funnits somrar när han inte turnerar runt och de somrarna blir det liksom ingen riktig sommar.
Sommar för mej är sol, bad, grillad mat, sommarpratare i P1, lite mer öl än vanligt, vansinnigt mycket jordgubbar och så Lasse.

Jag har sett honom många gånger. Försökte räkna i huvudet och kom fram till att det måste vara sju eller åtta gånger. Hur många år jag spelat hans musik och han varit husgud här hemma minns jag inte riktigt.
Jag tror det var sonen som allra först började lyssna på Lasse. Långt före Elegi och han blev folkkär i de breda leden.
Jag har sett honom under olika måenden i mitt liv och jag har sett honom under olika måenden i hans.
Numera verkar det ju vara en glad och rätt välmående snubbe.
Det värmer hjärtat.

Solen strålade under första delen av konserten igår men det var inte så där stånkevarmt som denna sommaren kännetecknats för att vara, i slutet av showen var det lite mer mulet och det var skönt så. 

Nu minns jag inte spellistan i huvudet men han inledde inte med någon av de allra mest folkkära låtarna. Publiken sjung med och dansade ändå men det tog en stund innan det tände till på riktigt. Och jag tycker att det tog rätt lång stund innan Lasse såg avslappnad och glad ut med.
Inte egentligen för än han spelade "Elden" och publiken blev tossiga log han så där riktigt stort och lyckligt.
Som vanligt är det de gamla godingarna som publiken gillar mest.
Hugger i sten som jag tycker är lite tjatig att lyssna på hemma men som alltid... varje gång... är en succé live. Elden, Hosianna, Söndermarken, Jag får liksom ingen ordning, Med dig och låten som ska spelas på min begravning Kom ihåg mej då osv.
Vackrast var duetten med "Om du lämnar mej nu" med Miss Li.
Känslomässigast Elegi och Du hade tid.Jag gillar ju Sysselmannen väldigt mycket med men det märktes att många inte kunde texten här.

Konserten var inte den bästa Lassekonsert jag varit på. Det var inte den sämsta heller. Den hamnar någonstans i mitten.
Vad kunde blivit bättre?
Lasse kunde tänt till tidigare. Publiken var mer off än den brukar.
Publiken kunde getts fler möjligheter till allsång.
Skulle gärna hört min nya favorit så som En vän i solen
Skulle önskat att han startat med något alla kan typ Solen i ögonen.
Men alltså Lasse är ju alltid Lasse.
Nåt han ÄR fantastiskt bra på är att se sin publik. Han snackar inte mycket men han har en märklig förmåga att få varenda kotte att känna att han tittar på just mej. DET är häftigt!
Bäst!

Puss/ Asta

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Välkommen att sätta ditt tassavtryck, ditt avstamp, ditt tyckande.
Bloggen är levande genom sina läsare