fredag 14 september 2018

Kan man ha roligt utan alkohol?

Bildresultat för ripasso

Den 1:a september startade jag mitt alkoholstopp som skall vara året ut.
Det har hittills gått två veckor, vilket ju egentligen är noll å nada, men längre än vad jag normalt sätt är utan alkohol.
Jag har inga alkoholproblem.
Jag blir ju inte abstinent eller stressad av att inte dricka men jag ser ändå hur otroligt stor plats alkoholen har i både mitt och andras liv.
Hur den liksom är navet, centrum för så väldigt mycket i umgänget med andra och när vi vill sätta en guldkant på tillvaron.
Unna oss!

Jag saknade ett glas fyllig Ripasso när vi åt tacos här om dan.
Jag saknade en kall öl här om kvällen när jag mumsade i mej kryddiga korvar och oliver.
Det blir ingen smarrig starkvinsglögg till den här tösen i adventsstöket med andra ord.
Och när jag igår såg att det är satt datum för BB fest så blev jag först glad å tänkte att i år ska jag fan gå men sen insåg jag att den är i november... i alkoholförbudets tid... och kände att nä, då kan jag hellre jobba så andra kan gå.
För jag är sån. Jag erkänner det och ser det som ett problem men jag har svårt att ha roligt... roligt på det sättet... utan alkohol. Jag tycker fulla människor blir rätt outhärdliga om jag är nykter.

Många har frågat varför jag måste vara så drastisk? Varför det är nolltolerans och inte ens en enda liten folköl som undantag.
Tja, jag vet inte.
Eller jo, det gör jag så klart eftersom jag laddat länge för det, men jag vet inte om jag kan förklara.

Jag har lättare för att göra allt eller inget. Så är jag med allting.
Ska jag göra något lite grann och med undantag så har jag snabbt glidit tillbaka till normaltillståndet.
Det gäller bärs. Godis. Träning. Eller precis vad som helst.

Jag har enorma anlag från både mamma och pappas sida till missbruk.
En del läkare som arbetar med missbruk menar att med den genetiska sårbarheten bör man inte dricka alls. Någonsin.
Därför tycker jag att det då och då, nån gång om året åtminstone, är bra att kolla av hur man ligger till.

Sen har jag nån tanke om att jag med ett längre uppehåll, 4 månader som nu, att jag liksom kan starta om mina alkoholvanor. Att jag kan uppskatta en ledig fredag utan att ha vin till gomiddan eller att jag kan sitta med ramlösa på en tjejfest utan att se det som en uppoffring.
För jag tycker ärligt talat att det är sjukt hur mycket som kretsar kring alkoholen i vårt samhälle. Åtminstone i mitt umgänge.

Såå. Vad har två veckors alkoholfrihet resulterat i?
Tja, en å annan baksmälla mindre och + 1 kg i vikt.
Hepp. Hepp.

Puss/ Asta

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Välkommen att sätta ditt tassavtryck, ditt avstamp, ditt tyckande.
Bloggen är levande genom sina läsare