lördag 1 september 2018

Det är september!



Välkommen september.
September är min månad. Har alltid älskat hösten. Den klara luften, de vackra färgerna. Det snyggaste modet. Men med tanke på årstidsförskjutningen som skett så är det kanske snarare i oktober det där sker nu. Här är åtminstone fortfarande nästan sommarvarmt. 17 grader och mulet. Svettigt med en vanlig promenad i långärmad klänning.

Hur som helst, jag har sett fram emot september lite extra i år.
Delvis på grund av att vi verkligen blivit välsignade med sol, värme och bad under en lång sommar men oxå för att jag en längre tid känt att jag behöver en livsstilsförändring.
Den långa sommaren har gjort mej lite väl dekadent lite väl länge.
Och med mina missbrukargener har jag så oerhört lätt för att bejaka livets goda helt skamlöst i form av alkohol av alla möjliga varianter, flötiga pizzor och massor av cigaretter. Och vem orkar röra på sej i den här värmen som varit?
Inte jag. Det har känts högst onödigt. Bättre att knäppa upp den där iskalla, smuggla fram den undangömda chipspåsen från OLW och så ta sej en rök på det.
Härligt! Men knappast så himla bra i längden.
Så den 1:a september har jag haft som startdatum för lite mer ordning & reda i livet.
(Börjar redan kännas som en smula överdrivet men...) 


Jag tänker mej följande:

Ingen som helst alkohol mer 2018.

Inga som helst fler blossande på mina älskade Marlboro under 2018.

Dagliga promenader som gärna får bli till löpning när jag kommit igång.

Chips och sådant får jag fortsätta med MEN jag måste ändå bli mer noga med att tillföra kroppen lite bra käk.

Dramatiskt färre timmar på sociala medier och då i synnerhet facebook som är extra destruktivt för min del.

Med detta tänker jag mej att uppnå: 

En starkare kropp

En stabilare själ

En högre grad av självrespekt

Och förhoppningsvis tappar jag några kilo bara av att utesluta X antal öl i veckan. Bryter denna trend av att väga ett kilo mer varenda månad i alla fall.

Det är i det där sista som jag kan känna en viss oro. Jag har väldigt svårt för att göra saker lite grann, jag är mer av en "allt eller inget person."
Och jag är... som nästan alla kvinnor törs jag säga... lite ätstörd i botten.
Redan när jag skriver "X antal öl" tänker jag "1 stor stark innehåller lika mycket kalorier som en rejäl tårtbit." Sånt där har jag koll på, ungefär hur många kalorier ett livsmedel innehåller men jag vill inte tänka så!
Inte göra så mot mej själv!
Alkoholen ska pausas för att det sliter på kroppen att dricka en hel jäkla sommar och för att jag med mina gener regelbundet behöver se om mitt hus.
Inte av andra anledningar.
Jag vill inte att mina ansträngningar kring bättre mat och mer aktivitet ska fokuseras på att gå ner i vikt. På yta. Det vet jag hur det slutar. I ökad självkritik och annan skit. Nej, det är hälsan jag vill åt. Välbefinnandet.
Men det är så lätt att trilla dit och jag ska verkligen försöka hålla mej i strama tyglar.

Det är med glädje och bävan jag tar mej ann det nya livet.
Tänk om det blir ofantligt tråkigt?
Tänk om jag precis som med målet att springa en mil igen denna sommaren misslyckas? Sitter där på en solig uteservering nästa vecka och unnar mej både bira och 101 cancerframkallande ämnen?
Ja men då GÖR jag väl det.
Sverige har värre problem än så.

Vad har du för planer med hösten? 

Puss/ Asta

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Välkommen att sätta ditt tassavtryck, ditt avstamp, ditt tyckande.
Bloggen är levande genom sina läsare