fredag 21 september 2018

Kroppshets

Bildresultat för kroppshets

Precis sett Mia Skäringers nya serie på Svt "Kroppshets" och måste säga att det är bland det viktigaste hon har gjort.
Ett program som handlar om hur vi matas från alla håll, tusentals gånger varje dag, om att vi inte duger som vi är.
Att det finns ett annat ideal. Ett  ouppnåeligt ideal, men något vi ändå måste sträva efter för att duga.
Allt och alla retuscheras idag. Inte ens världens vackraste modeller duger som de är.
Vilket viktigt program!

Jag tror inte att jag har träffat en enda kvinna som på något sätt inte är eller har  varit ätstörd.
Alla svälter inte ner sej och blir anorektiker förstås. Inte alla kräks upp sina måltider heller. Men på något sätt...
Räknar kalorier. Käkar LCHF. Eller 5:2. Kompenserar den där glassen med en löptur. Tänker på mat som fienden.
Och det stannar inte där.
Kosmetika. 111 krämer. Fillers och botox. Ett litet ingrepp. Eller en stor operation. Rakar. Vaxar. Smörjer. Håller på!
För det ÄR omöjligt att se ut som 17 år för alltid. Eller om vi nu kommer till hårdelen... som en 7 åring mellan benen... helt av sej själv.
Det ÄR omöjligt att ha ett BMI kring 18, att slimma och träna bort vartenda litet magveck och ändå fylla en schysst D eller E kupa med fett som ju faktiskt bröst är.
Det ÄR inte heller möjligt att genomgå graviditeter, förlossningar, ammningar och liv, att blåsa ut sitt 44:e ljus på födelsedagstårtan och se ut som den där sjuttonåringen utan att lägga ner avsevärt mycket tid å pengar.
Och försaka liv. Liv som skulle kunna levas för något viktigare.

Ändå håller vi på.
Nästan varenda en av på olika sätt och olika nivåer för vi är så matade med vad som ska till för att vi ska duga. Men alltså, duga för vem?
Tänk! Tänk om alla kvinnor vaknade upp imorgon och kände att "Nu är det fan nog, jag duger som jag är!"
Förstå konsekvenserna! Mångmiljardsbranscher skulle klappa ihop.
För det ska vi ju ha jävligt klart för oss. Alla de här tusentals "intrycken" vi matas med varje dag är ingen slump. Det är inte något som bara blivit.
En väldig massa människor tjänar en väldig massa stålar på att låta oss veta att vi inte duger som vi är.
För som Mia sa, vi lever i genomsnitt 80 år, är det då rimligt att vi lägger så här mycket tid på vårt utseende och på att vara missnöjda med våra kroppar?
Nej! Det är ta me fan inte rimligt! Inte nån stans.

Jag tänker på alla unga tjejer som växer upp idag. Som inte bara har film, reklam, magasin och allt det där vi oxå hade när vi växte upp... tusentals bilder om dagen. De har oxå Instagram, Facebook, Snapchat och allt vad det heter.
Jag tycker det var befriande att Mia Skäringer som brinner för detta och har gjort detta program, som lagt massor av tid på analys och terapi ändå inte står helt fri. Det gör inte jag heller. Nästan femtio år gammal är inte heller jag helt fri.
Jag sminkar, jag har håll-in-trosor, jag vet i vilken pose mina selfies blir bäst.
Jag är inte fri. Jag tror inte någon är det, men jag har tillfrisknat rätt väl mot när jag var som värst i denna ständiga jakt på bekräftelse.

Vi måste fan prata om det här! Vi vuxna kvinnor har ett ansvar mot de flickor (och i allt högre grad pojkar) som växer upp.

Puss/ Asta


1 kommentar:

  1. Det är ju bara kärringar som har problem med sitt ego.
    För vem håller ni på så där för?
    Å ena sidan ska ni inte behaga männen å andra sidan jobbar ni ihjäl er för att göra just detta.
    Var nöjda nån djävla gång !

    SvaraRadera

Välkommen att sätta ditt tassavtryck, ditt avstamp, ditt tyckande.
Bloggen är levande genom sina läsare