tisdag 4 september 2018

Va? Har inte du sett den?



 

Jag började se på Handmaid's Tale för nån månad sedan.
Sent alltså, det är ju en oerhört populär serie som väldigt många redan sett.
Reaktionerna på att jag inte sett den blev väldigt ofta "Va? Har inte DU sett den?" och jag blev nyfiken på vad det var med den serie som som var så mycket "jag."
Så jag började alltså se den.

Hmm. Hur ska jag skriva utan att spoila allt för mycket om det nu finns någon som inte sett?
Kort handlar serien om en dystopisk framtid.
Fertiliteten har på grund av miljöförstöring sjunkit dramatiskt.
Få kvinnor blir gravida. Få foster överlever graviditeter.
Till följd av detta har en kristen extremistisk grupp genomfört en statskupp som tagit över en stor del av USA och skapat ett nytt samhälle-  Gileads.
Här har kvinnor inget eget värde. Fertila kvinnor hålls som sexslavar och våldtas under "ceremonier" där hustrun håller hennes händer medan "anföraren" våldtar sin Handsmaid.  Samtliga kvinnor, oavsett roller, i Gileads har ingenting att säga till om. De får inte ha egna åsikter. De skall förhålla sej underdåniga. De får inte läsa eller skriva. Samhället styrs strikt efter gamla testamentet.
I serien får vi oxå flashbacks till tiden innan statskuppen. Till det normala livet.
Hur det var innan. Hur människor inte reagerade... åtminstone inte nog... i tid.
Hur man lät demokratin inskränkas med hänvisning till rädsla för terrorism.
O yes. Läskiga likheter med hur politiker världen över talar idag.
Huvudperson är Offred, eller June som hon hette i den fria världen.
Hon var gift. Hade en dotter. Var redaktör och hade en nära vän som hette Moira.
Offred lever/ hålls fången hos anföraren Waterford och hans hustru.
Han, ett sexistisk och sadistiskt svin. Hon en kvinna med dubbla ansikten.
Fru Waterford är för övrigt den som fascinerar mej allra mest.
Hård, bitvis grym men ändå med en blottad sårbarhet där hon, trots sin djupa religiösa övertygelse, är ett offer även hon.
Typ så. Lite kort.

Alltså, bara SE den om du inte gjort det, det är den bästa serie jag någonsin sett.
Jag har fastnat hårt för tidigare serier med men aldrig aldrig som med denna.
Och jag förstår "Va? Har inte DU sett den?" reaktionen.
Det är en serie om feminism. Det är en serie om vad som händer när extremism får breda ut sej. Det är en serie om att inte reagera i tid. Av godtrogenhet. Av lathet. Av att man inte inser hotet i tid.
Jag tänkte på Sd varenda minut jag såg den. Tyvärr är ju Jimmie Åkesson inte den enda mäktiga politiker som vill inskränka kvinnors frihet så självklart finns andra kopplingar med.
Ingenting som sker i serien har är rent påhitt, allt har hänt någonstans i värden, genom någon tid. Det säger författaren till boken själv, Margaret Atwood.

Njut av en riktigt riktigt bra serie.
Och ta den som en varning.

Puss/ Asta

Ps. Säsong 3 väntas komma i april-2019.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Välkommen att sätta ditt tassavtryck, ditt avstamp, ditt tyckande.
Bloggen är levande genom sina läsare