söndag 15 mars 2020

Coronatankar


Bildresultat för bunkring corona

Hur har ni det i dessa Coronatider?
Oroar ni er?
Hamstrar toalettpapper och pasta, svär över att regeringen inte kräver utegångsförbud och filar på det Vita arkivet.

Det verkar finnas två läger i Sverige just nu.
Den ena som blandat ihop Corona med Ebola och typ vill införa undantagstillstånd i landet.
Den andra som lever på precis som vanligt och blir förbannade över att stora folkjippon ställs in och obekymrat fortsätter att resa.
Vad hände med landet lagom?
Alltså det är väl ganska vettigt att stanna hemma från jobbet om man har förkylningssymtom/ inte skicka ungar till förskolor och skolor med rinnande näsor. Det är väl klokt att tvätta händerna lite oftare än annars och hålla naglar kortklippta och omålade.
Resa utomlands känns jävligt onödigt och hur trist det än är att Slutspelet i hockeyn som man väntat på sen i september ställs in så är det förstås det enda rätta.
Vi ska inte vara rädda men kanske lite mindre sociala en stund?
Se film hemma istället för på bio, bjuda hem nån frisk vän istället för att gå på krogen och så där. Det är ju kanske lite tråkigt men vi tar inte skada.

Själv måste jag säga att jag är rätt chill än så länge,och då hör jag ändå till en riskgrupp med min astma.
En läkare på jobbet sa, och jag har även rapporterats på nyheterna, att man räknar med att upp mot 80% får det så det är ju bara att ställa in sej på att få skiten. När den kommer vill jag vara så välmedicinerad som det går.
De flesta kommer bara att känna av en vanlig förkylning, en del kommer inte märka det alls och en mindre del kommer att bli svårt sjuka.

Jag litar på att experterna och regeringen fortsätter att hantera detta klokt.
Jag vet att vi har en fantastisk sjukvård.
Jag tycker inte om massmedias försök att skrämma upp människor för att skapa klick.
Ex rapporterades det igår om en kvinna på 85 år som dött. Med stora rubriker om DÖD och CORONA. Det andra dödsfallet i Sverige. Innan dess har en kvinna i sjuttioårsåldern med underliggande sjukdomar dött och idag stök ytterligare en åttiofemåring med.
Tragiskt för de anhöriga så klart men medellivslängden för män här är 81 år och för kvinnor 84 år.
Det dör alltså människor i detta åldersspannet hela tiden. I hjärtinfarkter, cancer, bilolyckor, stroke, lunginflammationer och vanlig influensa. Varenda dag.
Nåt ska man ju lixom dö av.
Sen är det klart att vi ska skydda de äldre så mycket det bara går och de kanske måste leva än mer osocialt än vad vi övriga nu tvingas göra en tid.
Inte gå på fullsatta bingokvällar eller passa snoriga barnbarn.
Men en smula... jag vet inte, sans? kanske tidningarna kunde bjussa på.
Eller?

Puss/ Asta

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Välkommen att sätta ditt tassavtryck, ditt avstamp, ditt tyckande.
Bloggen är levande genom sina läsare