tisdag 2 juli 2013

Bokrecension på egen hand av "Potensgivarna."

 Potensgivarna

Somnade vid 02.
Vaknade för en timma sedan.
Tänkte "Nej, här blir inga barn gjorda" (å tur är väl det, när jag delar säng med en stor hund) å klev upp för en mugg kaffe och en tjog med astmamediciner.

Ja, så för istället att bara sitta här rakt upp å ner å stirra in i väggen så tänkte jag putsa fönsterna. Hahahaha, nej det tänkte jag inte, det var bara det knäppaste jag kom på så här dags. Nej, jag tänkte recensera "Potensgivarna" av Karin Brunk Holmqvist som jag berättade här om dagen om att jag börjat läsa.
Å i natt var den färdigläst.

"Potensgivarna" är en tunn liten oansenlig bok på endast 197 sidor som jag hört mycket gott om.
Att den ska vara "så rolig."
Boken handlar om de gamla fröknarna Svensson som i dryga 70 årsåldern fortfarande bor kvar, ogifta, tillsammans i det omoderna barndomshemmet i en inrutad och rutinmässig vardag.
Men så händer något!
En ny granne flyttar in och det sätter fart på livsandarna hos de båda fröknarna.
Vips har det inhandlats ny klänning och bjudits på kaffekalas.
På ålderns höst bestämmer de sej för att starta en postorderfirma och sälja potensökande medel.

Jag kan inte säga att jag skrattade hysteriskt en enda gång. Jag fnissade inte ens högt så som jag ofta gör när jag läser.
Men jag tyckte om boken.
Den var lättläst och varm och jag log stilla inom mej åt de båda fröknarna och alla beskrivningarna kring dem.
Jag tyckte om tonen och jag tror att jag skall införskaffa åtminstone en till bok av henne, kanske rent av två, inför semestern och sommarens läsning.
Det lättskrivna språket och det stilla lunket gör det lätt att läsa å lägga ifrån sej.
Perfekt när man ligger på stranden eller vid poolen i september i Cypern.

Underhållning, god sådan, men mest för stunden.
Betyg: 3

Puss/ Asta

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Välkommen att sätta ditt tassavtryck, ditt avstamp, ditt tyckande.
Bloggen är levande genom sina läsare