söndag 28 juli 2013

Det var min semester det 2013

 

Idag är det söndagarnas söndag. Den tyngsta söndagen. Semestern-är-slut-söndagen.
Jag känner en ångest långt utanför den vanliga småstress som man kan känna en sån här dag. Det är inte bara att mina lata lediga dagar är över, det är en högst relevant oro över att jag inte fixar detta. Att jobba 5-6 dagar i veckan. På ett dårhus.
Men va fan, sånt är systemet. Det är bara att göra det.
Antingen går det bra. Eller så dundrar jag med huvudet rakt in i den där otrevliga väggen.

 

Nu skulle mitt inlägg inte handla om det utan snarare vara en sammanfattning av 2013 års semester. På det har jag inte mycket att klaga. Tja, det skulle ju vara den långdragna bronkiten och munsår som sällskapat mej i princip alla tre veckorna... och som faktiskt tänkte åka med mej i bilen till jobbet imorgon också.
Men semestern som sej kan jag inte klaga på.
Tvärtom, årets upplaga är svårslagen. Väldigt svårslagen.
Jag har haft fint väder i princip hela tiden. Sverige är ju verkligen fantastiskt när det är så här.
Det har varit väldigt lite konflikter och den där suck-vi-går-varann-på-nerverna-stämningen-när-alla-är-hemma känslan.
Å jag har fått in en skön mix mellan sociala prylar å roligheter å ena sidan och att bara vara å andra.

 

Jag premiärbadade den 6:e juli. Rätt tidigt för att vara mej som är en riktig badkruka.
Första veckan tog jag det mest lugnt här hemma.
Umgicks med Gottfrid å Mini.
Läste böcker i rykande fart utomhus.
Träffade Cissi, var på GeKås
Min astma som jag var sjukskriven veckan innan semestern blev något bättre och jag kunde springa vid två tillfällen, korta distanser.
Vi grillade på stranden hela familjen och mer somrigt och idylliskt kan det ju nästan inte bli.
På lördagen var jag å Lillebror å Gotteman och skämde ut oss på hundutställningen.




Andra veckan var den sociala veckan.
Veckan när vi hälsade på pappa, maken och jag var i Göteborg och myste, vi hade grillkväll hos Lillebror.
Cissi å jag var på stan på kvällen å kollade in raggarbilar å folk. Käkade räkmacka och drack öl.
Å på söndan var Maria här med sina ungar och vi hade en underbar dag.
Jag sprang  två gånger.

 

Sista veckan har mer eller mindre gått i ängslans och rastlöshetens tecken.
En oförmåga att koppla av fullständigt med tanke på jobbet.
Fast jag har gjort mitt bästa och lyckats... delvis i alla fall.
På måndagen var Cissi å jag ute på stan igen... vi har ju blivit värsta partybrudarna... och såg badjävlar. Sommarens kanske bästa kväll.
Gotte blev sjuk, vi har grillat 3 gånger denna vecka.
På fredagen hade jag lunchddejt med mina två mellanbarn och sen var vi på middag på kvällen hos min vän Carina å hennes man.
Alltid lika trevligt. Å många drinkar blev det.
Lördagen var lugn å jag sprang en runda bara, det blev två rundor även denna vecka.
Söndagen går helt i ångestens tecken.

Nu väntar ordning å reda.
Försöka komma i säng på kvällarna. Ställa klockan å gå upp i rimlig tid.
Äta ordentligt. Ta hand om sej. Klämma in löparrundor och Gottfridpromenader.
Och avgifta min vinmarinerade lever. Slut på att hutta lite vareviga dag.
Så kuuuuuul det låter.

Puss/ Asta

8 kommentarer:

  1. Fort som tusan gick det! Tycke du verkar ha haft en bra semester och du får ta det som det kommer med jobbet. Kram!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har verkligen haft en fin semester... men "ta det som det kommer" med jobbet känns lättare sagt än gjort just nu. Kram

      Radera
    2. Jag förstår det, jag gör verkligen det. Menade inte att förolämpa dig i det jag skrev alls, utan bara att kanske är det ändå dags att tänka på att göra något annat lite smått och livet kanske har andra spännande planer för dig. Det kan ändra sig, ta det som det kommer och se tiden an. Stor kram!

      Radera
    3. Du förolämpade mej inte :) Jag förstår. Kram tillbaka

      Radera
  2. Tycker synd om dig, tre veckor är för lite sammanhängande semester...andra veckan tänker man, BARA en vecka kvar =/ Har varit med om det tidigare innan jag jobbade på skolan och fick sommarlov, skulle SPARA semester och ta en ledigt när jag ville....Kände aldrig att jag haft någon semester =/ Kan trösta dig med att jag klev in en stor spik i foten andra veckan och det spolierade alla mina planer om att gå/springa med hundarna och plocka bort "några överflödskilon"...nu har jag väl skaffat mig flera =/ Har själv ÅGREN för att börja jobba om två veckor...VILL INTE...vill vakna klockan 6, gå ut med hundarna (tidigare haltade jag)Koka kaffe, sitta och slöa med hundarna tills kära maken vaknar, hela dagen är ett oskrivet blad som jag själv fyller med vad jag vill =)Tro att jag nog ska sova middag eftersom jag vaknade så tidigt, men har inte gjort det hitintills ;)
    Kramar om ♥ ♥

    SvaraRadera
  3. men snäällaa!!! säg att du drar in magen på bilden ovanför?!!!!! :-)
    ps. alla kan yoga!! ds.

    SvaraRadera
  4. Uh, lider med dig. Hatar den där slut på semester-känslan. Det måste ju vara något fel på vårt system, eller på oss alla som hetsar om den där semestern ett helt år, klart den inte kan kompensera för ett helt år av stress i ekorrhjulslivet... Jag fick ju mitt livs första tills vidare-tjänst förra året, så firar i år min andra semester någonsin. Och trots att jag längtar efter det ett tag (är 29) så tycker jag inte det är värt det när jag äntligen får det. Jag vill inte leva så, ständigt i väntan på något, på helgen, på julen, på semestern, på arbetsdagens slut. Jag hatar att mitt jobb tar ALL min energi varenda vardag. Jag saknar den oregelbundna tiden med plugg och vik och extrajobb. Det fanns ändå mer tid då. Bortskämt? Ska jag vara tacksam att ha ett jobb? Kanske. Men det struntar jag i. Jag vill bara ha en ändring. Heja 6h arbetsdag! Kram Elin
    Ps. Vill också påminna om att det ganska ofta känna bättre när första dagen är gjord. Fast förstår oron utifrån utbrändheten.

    SvaraRadera
  5. Hoppas det går bra att börja jobba, vården är ett kaosställe att arbeta på numer! Skit!

    Själv har jag fyra långa veckor kvar och sen bara en vecka kvar på mitt kaosjobb innan jag får vara ny på jobbet igen och faktiskt kan ta det lite lugnt och lära nytt!

    SvaraRadera

Välkommen att sätta ditt tassavtryck, ditt avstamp, ditt tyckande.
Bloggen är levande genom sina läsare