tisdag 30 juli 2013

Nån som prövat 5:2 metoden?



Hetast bland alla dietmetoder just nu verkar 5:2 metoden vara.
Plötsligt kan man läsa om den överallt.
5:2 metoden sägs vara enkel att följa och har vad jag förstått vetenskapligt stöd som hälsosam.
Den går ut på att man fem dagar i veckan "äter som vanligt" och 2 dagar i veckan äter minimalt, för kvinnor max 500 kcal och för män 600 kcal.
Det motsvarar ungefär en måltid, men man kan om man vill avstå mat helt eller leva på ex nutrilett.
Fastedagarna skall inte ligga bredvid varandra för att ämnesomsättningen skall fortsätta på högvarv, 2-3 dagar emellan rekommenderas.

Jag tror att detta skulle kunna vara något som passar mej.
Om jag inte börjar att äta så blir jag inte heller särskilt hungrig.
Jag mår inte heller speciellt dåligt, får inga blodsockerfall eller så.
Mina ungar har alltid ätit så här som tonåringar. Kanske skulle man kunna kalla den för tonårsdieten istället?
Min Mini kommer ofta på runt fem-sex på kvällen att hon "glömt" att äta frukost.
Å så äter hon nåt.
De dagar hon äter äter hon som en hel häst. Lätt 6-7 potatisar med sås och kött till.
Å hon går ner i vikt.
Men för henne är det ingen uttalad strategi utan mer lathet och tankspriddhet.
Vinsten är jämnar blodsockernivåer och mindre mängd insulin.

Jag skulle kunna tänka mej att tappa ett par kilon.
Framför allt vill jag inte gå upp i vikt.

Puss/ Asta

2 kommentarer:

  1. japp, jag har just börjat och det känns helt ok just nu!!! tror att detta kan passa mej bra!!!!

    SvaraRadera
  2. Har inte provat - eller läst om. Men precis som de allra flesta metoder fungerar säkert denna jättebra på dem den passar, medan den inte alls fungerar för andra. Jag tror inte den hade funkat på mig. Mest för att jag alltid äter väldigt lite. Och ändå står kvar i vikt.

    Kram

    SvaraRadera

Välkommen att sätta ditt tassavtryck, ditt avstamp, ditt tyckande.
Bloggen är levande genom sina läsare