lördag 6 juli 2013

Hälsa i det skruttiga

 

Hur glättiga, sommarrusiga bilder vågar man släppa på sin blogg när man är sjukskriven?
Hur mycket lycka och hur mycket livsglädje är det okej att utstråla när man faktiskt ska va hemma från jobbet imorgon... sista arbetspasset före semestern?!

Hmmm.
Jag är fortfarande skruttig. I morse vaknade jag i halv panik faktiskt å kunde inte svälja min egen saliv. Lungorna väser å slemmet bubblar.
Men sen dess har jag "spottat upp mej" en del. Bokstavligt talat.
Fortfarande kass men vid gott mod skulle man kunna säga.

Hälsa är inte frånvaro av sjukdom.
Hälsa är upplevelsen av sitt tillstånd.
Du kan således ha god hälsa trots kronisk sjukdom och icke god hälsa även om du egentligen är ganska frisk.
Jag har haft en underbar dag i solen, trots mitt hostande och min allergi.
En sån där riktig s e m e s t e r d a g  när jag legat på studsmattan och halvslumrat, läst, lyssnat på två sommarpratare. Jonas Gardell och fjolårets Annica Östberg.
Maken har grillat korv åt oss, jag har stilla druckit öl direkt ur flaskan och jag har gått ner till stranden (ja, 10 minuters promenad fixar jag faktiskt) och njutit av vattnet, Gottfrid och sommarkvällen.
Jag har faktiskt nyttjat sommaren bättre hittills i år än på hela sommaren i fjol.
Grillat mer. Läst mer. Varit vid havet mer.
Jag tänker fortsätta göra det. Ta vara på varje minut och dag.

Ikväll SKA jag lägga mej tidigt. Jag säger det varje kväll, men idag ska det ske.
Ska surpla i mej kaffet och sen säga Go natt.

Hoppas ni har en fin dag.

Puss/ Asta

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Välkommen att sätta ditt tassavtryck, ditt avstamp, ditt tyckande.
Bloggen är levande genom sina läsare