tisdag 23 juni 2015

En fyrklöver som jag skulle vilja dricka vin med till långt in på natten


Jag HAR nåt som inte alla människor har!
Jag HAR en stalkerspärr.
Jag vet det, eftersom det faktiskt finns åtminstone fyra kändisar som jag är riktigt kär i och som jag faktiskt TROR att jag skulle kunna bli nära vän med.
Om de bara förstod sitt eget bästa. Om de bara på nåt sätt låtit mej komma nära,
helst då utan att jag ska framstå som någon efterbliven halv creppy stalker.
Å trots att jag vet det... vilka bundisar vi skulle kunnat bli... så gör jag inga som helst försök till att närma mej dom.
Fyra kändisar som jag, utan att känna dem privat, faktiskt vet att jag tycker om, på gränsen till svärmar för.
Gemensamt för dessa fyra är att de alla är både starka å sårbara, vackra men inte felfria och så där... innerliga på varsitt eget vis.
Två män. Två kvinnor.
Fyra människor som jag skulle vilja bjuda på middag, en å en eller samtidigt, och sedan prata, dricka vin, lyssna på musik och kanske dansa med hela natten.
Kan ni gissa vilka de är?
Det kan ni säkert, jag är varken särskilt hemlighetsfull eller dubbelbottnad.

Först ut. Jonas Gardell.
Jag äääälskar Jonas Gardell. Det känns som om han å jag är två bortkomna tvillingsjälar som i nån ondskefull oordning slitits isär. Å att vi båda (jo, jag tror det) liksom längtar efter den andra utan att kunna sätta ord på det.
Samtidigt är han allt som jag inte är. Så oerhört begåvad, konstnärlig, modig å vacker.
Rolig å djup på samma gång.
Åhhhh, vi skulle ha så mycket att prata om.
Eller ja, Jonas kunde prata. Och jag, jag kunde andäktigt suttit bredvid och lyssnat. 



Mona Sahlin. Kanske inte samma febriga förälskelse som till Jonas men min absoluta förebild inom politiken och inom vad det innebär att vara en god samhällsmedborgare.
Ingen är så illa omtyckt av rasisterna och homofoberna som Mona Sahlin.
Politiskt oerhört skicklig... kunnig, debattlysten, folklig och retoriskt skicklig.
Sann i att det hon för fram brinner hon för. Sd har kuppat och förstört frasen "på riktigt", annars skulle jag säga så om Mona.
Skulle ha så mycket att prata med henne om, i både det stora å det lilla.


Lasse så klart. Lars Winnerbäck, rockmusiker och husgud här hos oss.
Alla i min familj förutom maken lyssnar på honom här.
Det finns en text för varje känsla, varje oro, varje längtan.
En människa som kan skriva så måste ju oxå känna så och en sådan människa hade jag velat lära känna och komma nära.




Å sist kanske kvinnan jag är allra mest tokkär i.
Kvinnan som inte verkar ha några som helst begränsningar i vad hon är kapabel till.
Hon är rolig, hon är vacker, hon är skådespelerska som kan sjunga.
Hon får oss att skratta och att gråta å hon är vacker som fan... och ändå, ändå finns det där sköra hos henne.
Jag har lyssnat på många intervjuer av Mia, läst hennes bloggar och krönikor och jag känner väldigt mycket igen mej i bakgrund, sår, skörheten.
Henne skulle jag kunna bli både älskande till eller bästa väninna.
Hon kunde faktiskt få välja. Hur hon ville ha det.

Dessa fyra sk kändisar tycker jag så mycket om.
Den här fyrklövern skulle jag bjudit på middag och bag in box vin om jag bara fått möjlighet.
Vilka kändisar skulle du ha valt?

Puss/ Asta

5 kommentarer:

  1. Shit...vad jag är glad att jag har hittat dig... hahaahha... du verkar ju helskön!!! Du skriver så jag är tvungen att läsa.. annars är jag en sån som mesta dels tittar på bilder och läser lite text... Låter kanske inte så bra men det funkar ;-) . Jag får "stalka" dig här - nu när du ändå för det på tal.... Härliga du jag önskar dig en kanoners dag! Och... du ser inte ut som 50 - NO NO NO!!!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vilken gullig, härlig upplyftande kommentar, TACK. Den gjorde min dag.
      Vad roligt att du trivs här, hoppas att det fortsätter så å en fin dag tillbaka.
      Kram
      (Ps, jag är 46... STOOOR skillnad.) :)

      Radera
  2. Lasse och Mona är på min lista oxå. Men jag byter ut de andra mot Sigge Eklund och Joakim Thåström. Och så vill jag hemskt gärna ha med Persbrandt om det finns en extra plats runt bordet.

    SvaraRadera
  3. Jag skulle inte valt någon av dem, jo, kanske Mona, men ingen av de andra. Jag har aldrig haft förebilder eller längtat efter att lära känna någon jag bara sett och hört på avstånd, så jag vet faktiskt inte vilka jag skulle välja. Förr skulle jag kanske sagt Gudrun Schyman, men det har liksom gått över - på ett bra sätt...

    SvaraRadera
  4. Och sen kom jag på PRECIS vilka jag skulle vilja träffa! Dig, Ergo, Madelein och Die Überlinn! Jag återkommer, för jag ska faktiskt till Göteborg en sväng i augusti!

    SvaraRadera

Välkommen att sätta ditt tassavtryck, ditt avstamp, ditt tyckande.
Bloggen är levande genom sina läsare