lördag 6 juni 2015

Sverigevänner, grattis på er dag.





6:e juni. Sveriges nationaldag.
Och Moder Svea förnekar sig inte, gör sej inte till, skulle aldrig låtsas vara något hon inte är.
Nej, hon är gråmulen och småruggig idag precis som de flesta andra dagar denna vår å sommar.
Om jag å Moder Svea skulle gå i parterapi för att förbättra vår redan strålande kärleksrelation så vore det nog kring just det vi skulle behöva samtala.
Jag älskar årstiderna. Vår, sommar, höst och vinter. Alla har sin charm egentligen.
Men när allt smetas ut i någon slags oktoberfeeling då kan jag bli en smula irriterad på mitt fädernesland.

Du gamla, du fria.
Jag älskar detta land. Med sina brister är hon ändå bäst i världen... för mej.
Jag skulle aldrig frivilligt flytta härifrån å jag hoppas att jag skulle finna modet att slåss för henne om det en dag behövdes.
Jag är en stolt och rakryggad "Sverigevän."

Å ändå så långt ifrån det bara går det som Jimmie Åkesson kallar för just det, Sverigevän.
Jag läser hyllningar till vårt land på sociala medier och i princip varenda tråd finns dom... dessa Sverigedemokraternas fotfolk som kväker ur sej sina vi å dom principer, som ondgör sej över alla som är här och därmed, med sin blotta existens, förstör vårt land, som spyr ur sej lögner å dribblar med statistik så som fan läser bibeln.
"Sverige har inte råd med sina egna", "hundratusentals sk flyktingar", "pensionärerna svälter, vården "kollapsar och skolbarnen får ingen utbildning för att vi ska hjälpa terrorister", "flaggan vill de förbjuda och skolavslutningar i kyrkan ska inte tillåtas för att det kan kränka nån muslim", "Sverige hela världens socialkontor", "Snart tvingas man fly till Spanien".... 

Sverige är en solidarisk stormakt. Vi har långa anor av att ta emot och integrera människor från andra länder och kulturer för att berika oss alla och bygga nationen starkare och rikare.
Sverige har klarat sej undan krig i över 200 år.
Sverige är ett land där du får tro eller inte tro på vad du vill.
Sverige är ett land där de flesta regeringar arbetat för att minska klyftorna och bygga jämställdhet.
Vi har en av världens främsta föräldraförsäkringar, vi är ett av världens mest rättssäkra länder.
Vi har allemansrätten, vi är topp 4 i ishockey, vi exporterar allt i från vapen till musik i världsklass (lite olika grad av stolthetsfaktor där kanske.)
Vi har fortfarande, trots larm, en förstklassig och billig sjukvård.
Vi har världens starkaste djurskydd.
Vi är landet bakom Foppa, Abba, Stenmark, Zlatan å västgötaspets.
Öppenhet, solidaritet, fackliga principer och potatis byggde detta land starkt.
Låt oss... 87%... av befolkningen glädjas över det och mota tillbaka rasisterna under den sten de hör hemma.

Det här är mitt land. Det här är ditt land. Landet som tillhör dej och mej.

Puss/ Asta

Ps. En dag som denna delas extra många sidor på sociala medier. Försök vara en liten smula källkritisk. Hur vacker bilden på den svenska fanan än är så kolla upp vem som delat den och känns avsändaren det minsta tveksam så välj en annan bild. Det finns tusentals.
Grupper som "Vi som vill bevara svenska traditioner" eller "Vi som vill ha kvar skolavslutningen i kyrkan" är sällan för att inte säga aldrig något annat än rasistisk dynga. Gå inte i den fällan.
Tänk på vems budskap du sprider. Tack.

1 kommentar:

  1. Puss och kram och jajjamän! Håller med dig till punkt och pricka! Är otroligt glad över den vinstlott i mitt liv som det är att ha fötts i ett av världens finaste länder. Är en mycket stolt Sverigevän och jag håller mitt lands skönhet nära mitt hjärta.

    Länge leve vårt land och de solidariska och demokratiska värderingar den är uppbyggd på. Det är just därför jag fortsätter kämpa emot de rasistiska och främlingsfientliga tongångarna som hotar mitt land. Alla spridningarna av infantila lögner och osanningar sporrar mig bara ännu mera. Jag håller med Asta - kolla källan innan du sprider!!!

    Ha en fin Nationaldag - annars: ha en underbar helg!

    SvaraRadera

Välkommen att sätta ditt tassavtryck, ditt avstamp, ditt tyckande.
Bloggen är levande genom sina läsare