tisdag 23 juni 2015

Utgifter och inkomster



Många jag pratar med säger "Läs ändå. Skit i om du inte får betalt, läs i alla fall."
Även jag har tänkt så, "Va fan, de handlar om 1½ år av mitt liv, prioritera om, sug på ramarna då, det får det va värt."
Men så räknar jag lite på det. Lite snabbt så där.

Lån+ bidrag från CSN hamnar väl ungefär 10 000 kr med tillägg för att jag arbetat. I dagsläget får jag ut en lön på (å gud, jag har så grymt dålig koll), säg... 19 000 kr.
NIO TUSEN mindre/ månad under 1½ år.  Det känns inte precis som om jag skulle kunna spara så mycket pengar idag.

Vad skulle jag kunna dra in på? Vad är mina extravagansa?

Snus: 500 kr

Alkohol: 500 kr

Shopping: 2000 kr

Luncher/ hämtpizza: 300 kr

Fadderbarnen: 700 kr

Tiggarna: 400 kr

Läkare utan gränser: 50 kr

Eko/ finkött mm: 500 kr

Knappt 5000 spänn. Kanske kan jag vissa månader jobba lite men det är nog ffa första terminen. Sedan är det för fullt upp med praktiken. 
Fyra tusen fattas alltså, trots att jag dragit in på allt som är roligt och mycket som känns viktigt i livet.
Och då kostar dessutom studier, dvs jag får utgifter som jag inte har idag.
Litteratur (ja, jag vet att man kan låna en del men mycket måste oxå inhandlas), resekostnader till å från skolan/praktikplatser. Om jag inte får praktiken i Halland, vilket är ett högst trovärdigt scenarier åtminstone några av praktikerna så innebär det boende (vandrarhem el dyl), jag har redan kollat upp att skolan el sjukhuset på orten inte kan serva med sådant.
Utgifter som jag inte har idag.

Hur mycket jag än vill så är det inte bara att "göra det." 
Har ni tips å tankar så langa för all del över dem.
Låt oss brainstorma tillsammans :)
Kanske finns det någon fond för "medelålders kvinnor med brinnande intresse för barnmorskeri som aldrig tog chansen medan de var unga."

Puss/ Asta

3 kommentarer:

  1. Vet att det är en liten droppe i havet mot vad du skulle behöva men tänkte alla tips små. Jag pluggade i 5,5 år på Universitet och sökte under den tiden flera olika ministipendier. De som var enklast att få var presentkort till litteratur. Läkemedelsföretaget Astra hade/har bland annat ett sådant och därifrån fick jag 500kr varje termin till böcker under hela min studietid. Var nog inte så många som sökte för man fick söka nytt för varje termin och jag skickade in exakt samma text varje gång och fick det :) Om du nu börjar plugga så kan sådant vara bra att känna till. Kram Helena

    SvaraRadera
  2. Det finns stipendier som ingen någonsin söker, men då ska du ju hitta dem, fylla kraven och få ihop en ansökan som bevekar dem, och då får du nog in mer pengar på att jobba de timmarna allt det tar. Jag har inga tips att ge och tror inte jag själv skulle fixa att leva på studielån nu, när vi har huslån och två tonårsbarn att försörja. Jag håller istället tummar och tår för att du ska få din utbildning betald!

    SvaraRadera
  3. Jag har haft turen att komma upp i lyxnivån man får via csn senaste året. Helt underbart. Varit egenföretagare sedan 2006 så jag har många års erfarenhet av att lägga om hushållet till det som finns att hushålla med. Det jag spontant känner ar att du inte inkluderar hela hushållet. Du har ju både en man som jobbar och dotter med barn och man som ochså antagligen betalar för att bo. Istället för att fokusera på det du får mindre så kika över de kostnader ni har och de totala intäkterna i form av kost o logi de unga betalar och det du och din man får in. Tyvärr vet jag av erfarenhet att när man är bortskämd med en akademikerlön så tror man att unnandrt är det samma som trygghet och att det får en att må bättre. Fördelen med att ställa om sina ekonomiska värderingar så uppskattar man överskott på ett helt annat sätt och förmågan att nyttja det väl. Btw. De skitkostnader du anger ovan som går rätt upp i luften är vad en sommarstuga kostar i amortering drift å räntor pr månad. Eller två-tre semesterveckor om året. Du hade kunnat åka på charter jämt.

    SvaraRadera

Välkommen att sätta ditt tassavtryck, ditt avstamp, ditt tyckande.
Bloggen är levande genom sina läsare