söndag 17 februari 2013

Bokrecension av Öster om Heden

 https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEjNXFHjK9WvVaAQPq9Ku_DsLVrtIE11Qo6_AYdn3Rosv9qhyphenhyphen1c0nTW8tHUpkeZCCDCPJP5u5m2Nl7wSD7H47TbNHCnwic2NkNOH_KWgkJA03T6ppQhklxy7P_m4LhATAUOO_mGhUEfAx5pJ/s1600/9789174331271.jpg

Då var det dags igen för Bloggdalas bokrecension.
Denna gång av boken som Emelie valde Viveca Lärns "Öster om Heden."

Boken handlar om en brokig samling människor från ett bostadsområde öster om Heden i Göteborg som vinner på Poskodslotteriet och åker iväg på en gemensam safariresa till Afrika. Var och en med sina egna agendor och förhoppningar... och kanske med en delad fascination för elefanter.
Resan blir inte riktigt vad de har tänkt sej. För någon av dem.

Jag har läst någon bok av Viveca Lärn tidigare, kan inte minnas vilken, men kommer ihåg att jag fick samma känsla.
Att boken inte var något för mej, men att den ändå bet sej fast.
Ni vet som gamla konstiga teaterföreställningar på tv kan göra.
Man både gillar å inte gillar. Hur som helst kan man inte sluta titta.
Eller läsa.

Lärn skriver med allt utom krusiduller.
Det är ett ganska tafatt och enkelt språk.
Lite som en saga, men för vuxna.
Karaktärerna är enkla och endimensionella.
Den alkoholiserade Margaretha. Den unga och äktenskapligt uttråkade Samantha.
Prästänkan Karin. Osv.
Ändå, ändå har den någonting.
Jag är ju ursprungligen från Göteborg. Lärn beskriver miljöerna på ett härligt sätt så där lite i förbifarten. Heden, Nordstan, Örgryte, nakenbadet vid Björkö osv.
Igenkänningen är hög. Mysig på nåt vis.

Boken får en lite klen 3:a.
Den roade för stunden.
Tydligen är "Öster om heden" den första delen i en serie. Jag kan nog tänka mej att läsa del två oxå vid nån blå pool en varm grekisk eftermiddag.

Jag tackar Emelie för denna bok och lämnar över stafettpinnen till Elina.  Allas vår Köpenhamnsmorsa.

Puss/ Asta

5 kommentarer:

  1. Min recension kommer senare i veckan!!! *ler* Men förstår PRECIS vad du menar...

    Kramar

    SvaraRadera
  2. Då får jag vänta då. Suck. :)
    Kram

    SvaraRadera
  3. Som sagt får min vänta ngn dag också vill hinna läsa ut den.

    SvaraRadera
  4. En klen 3:a kan vara att föredra ibland. När man inte orkar eller hinner engagera sig i dem där 5-stjärniga mästerverken som ofta kräver lite mer av sin läsare. Jag hade inte tänkt på det där du skriver... att den är skiven som en saga, men det stämmer verkligen. Både på språket och det där att karaktärerna är så endemensionella. Jag tycker att hon har lyckats bättre med Saltön, men har då inte läst boken utan endast sett serien. Kanske kan man inte bara ge Lärn kredd för det... kanske ligger SVT's manusförfattare bakom en del där?
    Nu ser jag mycket fram emot att läsa nästa bok i cirkeln!
    Puss!

    SvaraRadera

Välkommen att sätta ditt tassavtryck, ditt avstamp, ditt tyckande.
Bloggen är levande genom sina läsare