tisdag 26 februari 2013

Var en smula källkritiska för fan.

Facebook är ett gift.
Lätt att bli beroende av och att lägga allt för mycket tid på.
Facebook har många goda syften.
Det blir som en anslagstavla som man kan samlas kring.
Men jag kan också reta upp mej till ett ohälsosamt högt blodtryck där.

Då å då rensar jag bland mina "vänner."
En del plockas bort för att man helt enkelt inte har något att säga varann.
Jag kommenterar inte dem, de kommenterar inte mej.
Vi hälsar knappt om vi ses.
Då känns det meningslöst att dela varandras flöden.
En del plockar jag bort för att de står för en människosyn som jag aldrig skulle accepter IRL och då ser jag ingen anledning att göra det på nätet.

Sen finns det de där "mitt emellan", de som bara inte tänker sej för och det är om dem detta inlägget handlar.
Det sprids en jäkla massa skit på facebook i form av text eller bilder.
Jag tänker tex på en bild som flanerade flitigt för ett tag sen, med tre killar (med utländskt utseende) som flinande höll upp en katt som de skurit halsen av.
Jag tänker på alla dessa förbannade statusuppdateringar som ställer människor i nöd mot varandra.
Att vi skickar bistånd och tar emot flyktingar när vi har egna hemlösa och fattiga barn.
Att vi ska sätta åldringarna i fängelse (å ge dem alla dessa fantastiska förmåner) och fångarna i äldrevården (där det serveras kall skitmat och ingen har tid med dem.)
Osv osv i det oändligt.

Jag tycker inte att det är varken särskilt käckt eller sympatiskt att hugga huvudet av katter.
Jag är emot all form av djurplågeri.
Det finns, och har alltid funnits, sadistiska barn och ungdomar (å vuxna) som gillar att tortera djur.
Jag minns hur mina (svenska) klasskompisar i mellanstadiet brukade pricka änder med stenar i huvudet i en damm vi hade nära skolan.
Jag minns hur en del äldre killar kletade stark senap i rumpan på katter.
Å en hel del annat med.
Människor som sparkade sina hundar mm mm.
Ingen vettig människa med någon form av anständighet eller empati i kroppen kan försvara hur man kan ge sej på försvarslösa djur.
Men!
Varför tror ni bilden sprids? Vad är syftet hos de som lade ut den från början?
Vad tror ni den lilla bieffekten blir förutom att man tycker synd om katten?
Det är rätt självklart om man har förmågan att bara tänka till en liten stund.
Bilden sprids med rasistiska syften.
För att visa upp hur "de jävla invandrarna beter sej" och även om jag har en "vän" eller två på facebook som inte hade just det syftet så hjälper de till att sprida denna tanken vidare.

Samma med dessa nödställda människogrupper som ställs mot varandra.
Flyktingar mot sjuka, människor som hamnat på glid mot gamla.
Avsikten är rasistisk och el inhuman.
Vi är ett av världens rikaste länder.
Vi har RÅD och ANSVAR och SKYLDIGHET och MORALISKA FÖRPLIKTELSER att hjälpa dem som behöver hjälp varesej det handlar om rehabilitering tillbaka till ett icke kriminellt liv eller att hjälpa människor som flyr för sina liv.
Ett lands demokratiska syn kan värderas i hur de behandlar sina svagaste.
Gamla människor skall ha det bra på ålderns höst, inte tu tal om det men inte på bekostnad av andra utsatta.

TÄNK!!! lite när du gillar å sprider sån här dynga.
Jag ser att "vänner" till mej på facebook delar å gillar hej vilt TROTS att de faktiskt på något sätt arbetar med behövande. Med utsatta. Med sjuka.
Vilka om inte oss inom vård, soc och omsorg skall man kunna ställa krav på om en human inställning till alla människor, en respekt för allas lika värde?!

Jag blir så fruktansvärt trött ibland!

Puss/ Asta

8 kommentarer:

  1. Håller verkligen med dig, även om jag blivit förskonad från sådana tortyrbilder än så länge. Men å andra sidan så har jag inte så många vänner som du. :) Jag har några facebook vänner däremot som jag retar mig på mer än vad de tillför mig. Genom att gilla det som du beskriver, ställa nödställda mot varandra. Jag kan även känna på mig inombords att om jag skriver något, vad det än må vara, så ska de tycka tillbaka och jag fullkomligt kräks på dem inombords förstås. Ibland blockar jag dem för en period. Men sen tänker jag skit samma, men så stör man sig igen. Frågan är varför man behåller dem i alla fall? Tål att tänkas på. :) Kram!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Energitjuvar skall man rensa ut. Jag har blivit bättre på det. Sparade länge på vissa, som jag tyckte om ibland men retade mej på som fan ibland, men nu ryker de. Man "dras" liksom till de där konflikterna. Gottar sej i att hen är så jävla dum nu igen, brottas med sej själv om man ska svara emot. Nej, då är det bättre för båda parter att plocka bort.
      Med "riktiga relationer" är jag mer benägen att anstränga mej, att försöka ha överseende.
      Till en viss gräns. Naturligtvis.
      Kram

      Radera
  2. Ja, jag förstår inte riktigt att folk inte tänker lite längre? Jag har det ganska bra rensat och det jag stör mig på är just när annars vettiga personer lägger upp tex bilder på misshandlade barn och djur, "försvunna" kvinnor och barn osv. Man har ju ingen aning om var de kommer ifrån eller vem som lagt upp dem! Barnet/djuret tjänar ju inget på att spridas på nätet och de försvunna kanske lever med hemlig identitet? Blir så trött... Kram Elin

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nej, fast det där med att sprida försvunna människor gör nog folk av välvilja... även om de inte tänkt till.
      Jag har nog gått på den niten själv. Tex med den där killen som aldrig var försvunnen som florerade för nga veckor sen. Efterlysningar av Missing people och polisen kan man ju dela... om man vill.
      Kram

      Radera
  3. Ha, det är klart det är av välvilja. Och har man en säker källa är det såklart man kan dela! Men det kan förstöra så mycket om det inte är det..kram igen!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Sant. Värt att tänka på. Kram

      Radera
  4. Bra Asta!!! Underbart! Jag håller med dig - och jag lägger därmed ALDRIG upp dylika saker i min tidslinje... Inte heller kommenterar jag på dylika inlägg.. På min FB har jag dessutom delat in mina vänner i olika grupper; mina elever ser nästan inte något av min profil, vänner ser mer.

    Kramar

    SvaraRadera
    Svar
    1. Men visst är det jobbigt, med människor som inte tänker?!
      Nästan lika jobbigt som med dom som skriver/ skickar skiten i sitt riktiga syfte.
      Kram

      Radera

Välkommen att sätta ditt tassavtryck, ditt avstamp, ditt tyckande.
Bloggen är levande genom sina läsare