torsdag 21 februari 2013

En enkel tant

 

Maten puttrar på spisen.
Köttfärssås med rikligt av ajvar relish, champinjoner, bacon och lök.
Det är gott om grädde i.
Det luktar mustigt.
Jag har tänt lite fönsterlampor och några stearinljus.
Hällt upp ett glas mörk öl som inte är för kall.
Hunden har ätit sina två mål (hans matvägran framkallar alltid en viss oro inom mej) och lugnet sänker sej.

Jag är en enkel flicka tant.
Inte så mycket för det som är dramatiskt, kultiverat eller fancy.
Jag uppskattar god mat och har under min sjukskrivning funnit glädjen också i att laga den emellanåt.
Jag tycker om flottig pizza och pommes med feta såser.
Jag skulle välja det varje dag framför sjötunga eller sushi.

Det känns som om jag kräver så lite för att vara nöjd.
Som om jag med åren lärt mej att se glädjen och njutningen i enkla små ting.
I att se på när hunden leker. Eller tungt sover.
I naturens skiftningar. I att ljuset återvänder.
I sovmorgnar och i en stilla lunk.
En god bok, ett bra tvprogram, ett gott glas vin (där är jag något mer kräsen och finsmakande.)

Och ändå.
Ändå finns så ofta den där känslan av att vara missnöjd och förbisedd hos mej.
Den där... läskiga, krypande känslan... av att leva fel och av att slösa bort mitt liv.
Men idag är livet gott.
Enkelt.
Vi njuter av det tycker jag.

Puss/ Asta

9 kommentarer:

  1. Jag gillar oxå enkla saker, föredrar helt klart fulkultur före finkultur vad det än gäller!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Såg varför du inte var med på recensionen. Beundrar sån karaktär.
      Är köpstoppet hävt nu då så du kan va med nästa gång? Kram

      Radera
    2. Nej, tyvärr, vi håller på till 1/4, men jag ska kolla på bibblan igen!

      Radera
  2. Om man kunde leva lite mer i den känslan, där man njuter av de små sakerna, det stora i det lilla livet. Då kanske den där obehagliga känslan av att man slösar bort sitt liv kanske inte skulle komma lika ofta?

    Dina inlägg idag får mig att vilja säga upp mig, leva på egenodlade groddar, skaffa 10 barn och försörja mig på en gårdsbutik där jag säljer tovade sittunderlägg...


    Kram Elin

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ett tag var jag väldigt duktig på det, på att njuta av det lilla i allt.
      Har tappat det lite sedan jag mått dåligt nu i höst/ vinter.
      Jag tar det som en komplimang att jag inspirerar dej till tovade underlägg och massfödsel. OM du i framtiden kommer med i programmet "Familjen Annorlunda" kan du väl vinka till mej :) Kram

      Radera
  3. *ler* och tänk - den enkla, komplicerade tjej tycker jag väldigt mycket om! Och jag tycker absolut att vi njuter av det som är!

    Kramar

    SvaraRadera
  4. Jessica i Malmö22 feb. 2013 11:46:00

    1.
    Tant är ett state of mind och jag tycker inte att du kvalar in där. Du saknar helt enkelt tantinessen. Hoppas inte att jag gjorde dig besviken nu, jag älskar tanter men alla har det inte i sig.
    2.
    Igår diskuterade vi vad vi skulle äta här hemma. Vi pratade om att beställa thai, vietnamesiskt eller italienskt till jag sa "ägg, vi har fina ägg". Ut i köket for mannen och stekte smördränkta brödskivor med ägg över och DET är så jäkla gott och enkelt. Underskattar man ljuvligheten i allt det enkla vi har omkring oss, som en skön soffa, en växt som faktiskt verkar trivas eller en tallrik med stekt bröd /ägg så tror jag att man lätt blir stressad. Du är på helt rätt spår. Och är det något som saknas kommer du att reda ut det också.

    Kram Jessica

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack fina.
      :) Gillar oxå tanter. Tänker bli en sen men inte än.

      Radera

Välkommen att sätta ditt tassavtryck, ditt avstamp, ditt tyckande.
Bloggen är levande genom sina läsare