tisdag 19 februari 2013

Vad tänker ni om detta?

 har pappas välsignelse. Pappa Ronald har gett tummen upp för Rihannas återförening med Chris Brown. Foto: SPLASH NEWS
En kvinnomisshandlare är en kvinnomisshandlare är en kvinnomisshandlare. 
Eller?
Rihanna har förlåtit Chris Brown och är tillsammans med honom sen ett tag tillbaka.
Nu... 4 år efter den grova misshandeln av Rihanna... stödjer även hennes familj återföreningen. "Chris har alltid varit artig och snäll mot mig, och behandlat mig med respekt. Det är allt man kan önska av sin dotters pojkvän" säger Rihannas pappa.
Tja, och kanske att han inte slår halvt ihjäl ens barn med tänker jag...

Om vi lämnar Rihanna och Chris.
Är en man... bör en man... som misshandlat en kvinna vara för alltid brännmärkt?
Vad tänker ni?
Själv vet jag inte riktigt...
Jag tror att jag skulle springa av bara helvete om jag fick höra talas om att min nya pojkvän slagit sin föredetta. Jag är säker på att om min make slog mej så gjorde han det den gången och aldrig mer.
Och jag tror verkligen inte att jag någonsin skulle förlåta min svärson om han slog min dotter.

Men rent allmänt...
Alltså, människor måste väl kunna förändras?
Få en andra chans?
Avtjäna ett straff eller göra bot å bättring?
Annars torde ju det gälla alla synder.
Är någon som bedragit sin partner för evigt benägen att göra om det?
Är någon som ägnat sej åt stöld eller bedrägeri för alltid falsk?

Så klart inte.
Människor gör fel. Människor brister. Människor har både ont och gott inom sej.
Inte bara onda människor begår dåliga handlingar.
Men ändå, det här med män som slåss känns...
... unket minst sagt.

Vad tänker ni?

Puss/ Asta

6 kommentarer:

  1. Jättesvår fråga egentligen, för jag vill tro att människor utvecklas och förändras, att relationer kan vara dåliga för att båda har obearbetat i sitt förflutna och söker varandra där det inte går osv.
    Men om man aktivt jobbar med sig själv, om man går i terapi och vill förändras och när man som i Chris Browns fall har hela världens ögon på sig - så kanske det går. Men man måste vilja. Men det är en jättesvår fråga. Verkligen jättesvår. Kram kram!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tror att du har rätt Maria i att Brown har hela världens ögon på sej.
      Det hade han visserligen sist med, men nu kanske...
      Jag vill "rent allmänt" tro på att människor kan förändras men skulle nog själv inte vågat involvera mej i en karl som tidigare slagit sin kvinna.
      Kram

      Radera
  2. Jag vill ju tro på alla människors godhet och möjlighet till förändring. Män som slår kvinnor... Ja, jag tror nog att de kan ändras och leva i sunda relationer senare i livet. Dock inte att man som kvinna kan "förändra" dem, utan att det bara kan komma ifrån dem själva. När det kommer till sexuellt våld, pedofili och inscest... Där prövas jag mycket mer i min tro på människan. Där finns den nog inte om jag ska vara ärlig.

    Kram Elin

    SvaraRadera
    Svar
    1. Som jag skrev till Maria, jag vet inte om JAG skulle valt att våga lita på en man med våldsamt förflutet även om jag tycker att alla förtjänar en andra chans.
      Våld mot barn blir såklart än svårare...
      Kram

      Radera
    2. Nä, och frågan är ju om jag verkligen skulle kunna lita på den karln om det hände mig själv... Eller än värre någon närstående! Men vill gärna tro i alla fall. Kram igen!!

      Radera
  3. Huga! GRYYYMMT svårt det där! Jag har YTTERST få gånger upplevt att man slutat misshandla. De gånger har man gjort upp med hela sitt liv. Arbetat oerhört mycket med sig själv och blivit en annan människa. Så det är svårt det där. Med fysisk eller psykisk misshandel. Otrohet skiljer jag på. Det är annat. Men också här handlar det om VARFÖR, anledningen till, att man var otrogen. Och vad anser man vara otrogenhet? Ett samtal? En klapp? Vänskap? Sex? Ja du... Inte lätt alls... Däremot: om någon skulle röra mina barn skulle jag ALDRIG förlåta dem!!! Någonsin!!!

    Kramar

    SvaraRadera

Välkommen att sätta ditt tassavtryck, ditt avstamp, ditt tyckande.
Bloggen är levande genom sina läsare