måndag 4 februari 2013

Vidrigheter

Åhhh herre gud vad hemskt det va!
Tanden visade sej ha en spricka i sej och behövde dras.
En ny... protes?... kostar 20 000 kr.
Som hittat! Om man är miljonär.

Det här med tandvård är helt galet egentligen.
Att det är så förbannat dyrt.
Att det håller på att bli en klassfråga.
Eller vad säger jag... håller på?! Det ÄR en klassfråga.
Jag kan för mitt liv inte begripa varför tandvård inte ingår i den vanliga sjukvårdsförsäkringen.
Varför det ska vara så mycket dyrare att laga ett hål än att få hjälp med en halsinfektion.
Varför det ska kosta så mycket att få en tandprotes men inte en knäprotes.
Att gå runt med dålig munhälsa är inte bra.
Kropp och mun hänger så klart ihop.
En trasig tand kan till och med ge dej en infektion på hjärtklaffarna om du har otur.

20 000. Jag överväger faktiskt att skita i det.
Att le mindre.
Det är massor av pengar för mej.
Jag får tömma det jag byggt upp i en privat pensionsförsäkring eller ta ett banklån.
Jag HAR lixom inte de pengarna.
Men jag KAN i alla fall fixa fram pengarna om jag verkligen vill.
Det kan inte alla.

Hur gick det för mej idag då?
Tja, efter chockbeskedet satte de igång med att dra ut tanden.
Eller försöka dra ut tanden.
De bedövade och drog och bedövade och töjde och bedövade och...
Men rotfan satt där den satt.
Å inte tog bedövningen helt heller. Det gjorde så ont att tårarna var nära och jag vickade desperat på fötterna.
De höll på en och en halv timma.
Jag ska komma tillbaka. Nästa måndag är det bestämt men jag tror att jag ska skjuta på det nån vecka.
Sen ska de operera bort rötterna.
Å först när det har läkt ska vi ta ställning till vad mer som skall göras.

Ont har jag oxå.
Fan. Fan. Fan.

Puss/ Asta

18 kommentarer:

  1. Nämen usch, kram på dig!!
    JA du att glaset i glasögon, tandläkare mm inte ingår är så märkligt!!
    Kram

    SvaraRadera
  2. Men usch vad hemskt! :C Lade själv ut mängder av stålar på tänderna för 6-7 år sedan. Då fann det inget "tak" heller.

    Från Folktandvårdens hemsida nyss:

    Upp till 3 000 kronor: Du betalar fullt pris.
    3 001-15 000 kronor: Du får 50 procent av kostnaden i ersättning.
    Över 15 000 kronor: Du får 85 procent av kostnaden i ersättning.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Vampen, ja det låter ju som någon tröst i bedrövelsen. Konstigt att inte tandläkaren sa det då?
      Hon sa bara "20 000 kr... Mmmm, det är så klart mycket pengar." Får snacka med henne när jag ska dit för att operera bort rötterna. Kram

      Radera
    2. Det skulle väll innebära att det bara kostade 3000 kronor istället.. Eller ja, bara och bara, och man nu känner för att lägga ut 3000 kronor på egentligen ingenting. Hm. Bättre än 20 000 kronor iaf. :)

      Radera
  3. Tandvård ÄR en klassfråga. Lider verkligen med dig. Det är illa nog att gå dit, men ännu mer illa när det blir såhär och det gör det ju inte direkt muntert att gå dit nästa gång. Eller nästa. Tänker på dig, hjärtat. Det är för mycket nu.
    Många kramar!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Maria. Ja det känns lite som slag på slag på slg faktiskt. Skit med.
      Men men, så länge ingen mera DÖR så är jag tacksam. Kram

      Radera
  4. Åh fyfaan :( Katastrof på katastrof! :( Får ont i bröstet av alla jävla missöden du stöter på mamma :( Hoppas att det är som Viola Vamp säger och att det "bara" kostar 3.000 spänn för en ny tand, då måste Ni prioritera det!!

    Man ska väl inte säga att det inte kan bli värre, men snart kan det väl ändå inte bli det?

    Puss och kram <3

    SvaraRadera
    Svar
    1. Mammas stumpa. Tack.
      Nej, man ska inte säga att "det inte kan bli värre" för det kan det. Men ekonomiskt får det gärna lugna sej lite nu. Tungt med stora oväntade utgifter varenda jävla månad som man ingenting får... ok om man köpt en resa, en soffgrupp el vad som helst men en tand?! Kram

      Radera
  5. Men gumman då... Allt elände på en gång.
    Jag har en glugg ganska långt fram i käken efter en trasig tand som de fick rycka. Tyvärr så är den kostnaden inte prio ett fast jag skulle behöva göra den. Den kostnaden ligger också på 20 000:- EFTER alla ersättningar som man får från f-kassan. Löjligt dyrt.
    Puss/C

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack gumman. Var har du din glugg? Puss

      Radera
  6. Ah, jag tolkar det som så att upp till 3000 kr får man betala allt själv. Mellan 3001-15000 kr betalar man halva priset, dvs 7500 kr. Mellan 15000-20000 kr betalar man 25% = 1250 kr. Totalt alltså 3000 + 7500 + 1250 kr = 11750 kr på en räkning som skulle ha kostat 20 000 kr.
    Mycket pengar det också, förvisso, men ändå.

    Kram!

    SvaraRadera
  7. Men då måste iaf min tandusling ha haft ett högre pris före ersättningen än tjugo papp eftersom min tandläkare sa att slutsumman att betala blev 20 000:-.
    :/
    Håller verkligen med dig A att tandvård borde ingå i sjukförsäkringen. Den kan lätt ruinerna folk.
    /C

    SvaraRadera
    Svar
    1. 10 el 20 000. Just nu känns båda "för mkt". Vi får se. Så jävla trist. Kram

      Radera
  8. Håller med föregående kommenterare - tandhälsa ÄR en klassfråga!! Vi har betalt en halv förmögenhet - S tänder var totalt förstörda efter kriget.. Suck. Fruktansvärt. Och jag säger (skriver) som dotra di: nu får det vara nog!! Nog med jävelskap för dig. Det räcker nu!

    Kramar

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nu får det va nog ja. 2013 skulle ju bli ett fantastiskt år?! Det får skärpa sej nu. Kram

      Radera
  9. Där du har din, gluggkompis;)

    SvaraRadera

Välkommen att sätta ditt tassavtryck, ditt avstamp, ditt tyckande.
Bloggen är levande genom sina läsare