onsdag 7 september 2016

Magtröja på tjocka, funkar det?



Jag å en ung kvinna, mej närstående, som vi kan kalla för "Fini" för anonymitetens skull, gick på en parkeringsplats när ett par passerade oss.
Kvinnan hade lågt skurna jeans och magtröja och blottade ca 8-10 cm bar hud där emellan. Kvinnan var inte pinnsmal, hade inga magrutor utan lite så här... som på mej om jag drar upp tröjan. Mjukt å mysigt, jo vars.
Då säger "fini" nåt nedlåtande om hennes klädstil varpå jag replikerar och frågar vad hon egentligen menar.

Är det bara smala människor som skall få bära magtröja om dom tycker det är fint? Vem har satt upp de reglerna? Gäller det kanske andra plagg med? Bikini? Finns det någon slags tältregel som inte jag känner till för oss lite... hm, mulliga kvinnor?

Nu tycker inte jag att magtröja är särskilt snyggt... på nån. Precis som jag inte tycker vita tajts är snyggt.
Och för er som tycker jag är hård mot "Fini", det är lite med glimten i ögat.
För inte så hemskt länge sedan hade jag själv kunnat fälla en sådan kommentar och detta skäms jag än mer för... i synnerhet om en annan kvinna.
Jag kan till och med fortfarande tänka sådana saker men försöker då raskt korrigera mej själv.
Men tankesättet måste ändå upp till ytan, dissekeras så det framstår vad man egentligen tänker!

För visst kan jag, när det kommer till mej själv, tänka att det finns kläder som jag inte "kan" ha. Jag personligen försöker framhäva det jag är nöjd med å dölja det jag är mindre glad i. Jag bär oftast jeans med hög midja, väljer mörka byxor istället för ljusa eftersom då lår och bak ser mindre ut. Med korta ben så gör ankelkorta byxor att benen ser ännu kortare ut, jag väljer inte bort randigt men jag använder det med försiktighet osv. Jag har massor av klänningar som jag inte använt i år eftersom de sitter åt över magen och visar för mycket kalaskula.
Men det är me, my self and I det. Vad det gäller andra så tycker jag att de ska klä sej precis hur dom vill och i det som dom känner sej fina i.
Även om inte magtröja är min favorit så kan jag känna en enorm beundran över kvinnan med muffinsmagen som bar den. Jag vet vad det kostar på för mej och många andra att visa skavanker så det är mer härligt å befriande att se.

Hur tänker du kring klädregler?
Hur  modig är du själv?
Och handen på hjärtat, har du åsikter du behöver jobba lite på?
Berätta! Herre gud, jag flashar min mage på stora internet då vågar du berätta.

Puss/ Asta

1 kommentar:

  1. Jag har jobbat bort det mesta av mina åsikter om andra människors kläder, och jag bär det jag själv gillar, vilket är tights och oppar med mycket färg och mönster. Men jag visar helst inte rumpan när jag har tights och jag gillar inte min gravidmage som dykt upp de senaste åren under min sjukdom, så helt frigjord från normer är jag absolut inte!

    SvaraRadera

Välkommen att sätta ditt tassavtryck, ditt avstamp, ditt tyckande.
Bloggen är levande genom sina läsare