onsdag 13 mars 2013

Hög belastning

Försäkringskassan.
Bara ordet Försäkringskassan lämnar få oberörda.
Förnedringskassan tänker de flesta av oss.
Systemet som tvingar dödssjuka människor till arbetet, misstror å jagar fuskare, tar makten från patienternas egna läkare och gör sina egna prognoser.
Höga krav kan man väl lugnt säga.
Visserligen på order av sittande regeringen, men likväl.
Höga krav.

Det blir då så märkligt när Försäkringskassan själv inte alls levererar.
När de kan använda sej av begrepp som hög belastning, mycket att göra och klara sej undan med det.

Jag har ännu inte fått mina pengar från Försäkringskassan.
Pengar som jag har rätt till, pengar som är mina.
Jag var lite inställd på att det skulle dröja ett tag, många före mej har berättat om det, men nu börjar pengarna ta slut.
Eller börjar å börjar... jag har några hundralappar kvar.
Jag vill gärna ha mina pengar nu.

När jag ringer till Försäkringskassan och knappar in alla svar de vill ha för att hamna i kö så är jag på 158:e plats. Jag tänker att denna gången ska jag fan vänta ut dem. Det är 30 handläggare som arbetar låter de meddela.
Jag slår på högtalartelefonen på mobilen och går å gör annat. Sminkar mej.
Efter 25 minuter är det fortfarande 158:a personer före mej och nu 23 handläggare.
Ingenting har hänt. På 25 minuter.
Jag lägger på!
Argt!

Alltså, jag är gift.
Vi har två inkomster även om de inte är särskilt stora.
Vi har betalt våra räkningar. Så som vi måste göra.
El och bensinbolagen vill ha sina pengar å skiter fullständigt i våra omständigheter.
Banken vill ha in sina räntekostnader. Magen vill ha mat.
Denna månaden oxå helst.
Jag är inte särskilt drabbad här, att pengarna dröjer är mer regel än undantag.
Snarast en naturlag.
Försäkringskassan är nämligen hårt belastad! De har mycket att göra!
Det måste jag förstå...
Även om inte de förstår att det är svårt att arbeta som cancersjuk eller strax efter man mist ett barn.
Vad GÖR ensamstående människor som blir sjuka?
När räkningarna kommer, barnen är hungriga men försäkringskassan har hög belastning? Hur överlever dom?
Å hur fan får det gå till så här??? Hos den mest nitiska myndighet vi har.

Jag blir tokig. Å jag vill ha svar!

Puss/ Asta

6 kommentarer:

  1. Min mamma har ju aldrig "satt sig in i systemet" gällande någonting och blev ju som bekant sjuk i höstas. Hon fick en kontakt med f-kassan och en massa papper som han - hennes gubbe - fick hjälpa henne med och nu går hon, trots att hon är utbränd och deppressiv osv tillbaka till att arbeta heltid utan någon rehabiliteringsplan för att hon tycker det är för lite pengar att leva på och för att hon inte "orkar krångla" med varken kontakt med f-kassan och alla papper som ska fyllas i. Risken är ofantligt stor för en människa som inte ens minns att hon bäddat sin säng tre minuter innan och någon som är i akut livskris att det här blir ännu värre. Nu skyller jag inte på f-kassan helt och hållet gällande det här, men visst är det ett hårt system.
    Kram och hoppas det ordnar sig för dig!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Precis som Elin skriver här nedan så är det så jävla uppenbart att detta är "arbetslinjen." Det SKA vara krångligt, så att människor bara inte orkar.
      Skitsystem. Kram

      Radera
  2. Vad dom gör, de som inte får pengar? De ensamstående, de funktionsnedsatta som inte orkar eller klarar att stångas med FK?

    De hänvisas till Socialtjänsten och ekonomiskt bistånd! Till socialtjänsten där de varje månad måste in med ansökan och kontoutdrag som granskas, där de måste sälja bostäder och bilar för att ha rätt att få pengar (i alla fall efter ca tre månader). Till socialtjänsten där de måste tömma alla sina besparingar innan de kan få ekonomisk hjälp.

    Det är MÅNGA som får ekonomiskt bistånd i väntan på ersättning från FK (vi har sju dagars handläggningstid, alltid. Våra ekonomihandläggare har beordrad övertid varenda jul och hur mycket komp som helst som de aldrig kan ta ut, de får jobba tills pengarna är ute, punkt).

    Det är MÅNGA som blivit utförsäkrade och hänvisade till ekonomiskt bistånd utan utsikt mot något annat.

    Och detta är alltså "arbetslinjen". Att ta bort/förminska vår socialförsäkring och istället hänvisa till bidrag. När det var bidragen som skulle bort?

    Jag blir så arg!!


    Kram Elin

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag blir oxå förbannad. Det är banne mej inte klokt, det är så dumt så man mår illa. Å det värsta är att det är uträknat. Från början till slut. Kram

      Radera
  3. Jag igen...

    Vill bara förtydliga att jag inte menade att sätta gloria på socialtjänsten. Vår myndighet har också sitt att jobba med, minst sagt. Jag tog upp handläggningstiden mer för att visa att det är ett krav som finns inom andra myndigheter, så varför ska det kunna ta så lång tid inom FK? Som är så avgörande för människor i situationer där de ofta inte mår bra?

    Kram Elin

    SvaraRadera
    Svar
    1. Förstår. Kram en gång till. :)

      Radera

Välkommen att sätta ditt tassavtryck, ditt avstamp, ditt tyckande.
Bloggen är levande genom sina läsare