söndag 24 mars 2013

Kläder å sånt

 

Idag har jag strukit lite kläder.
Det händer inte var dag kan jag erkänna. Särskilt inte den här årstiden när det är mer stickat å tjocka material.
Jag stryker mest när jag behöver något, och då brukar det slinka med några plagg extra när jag ändå har brädan och järnet framme.
Så oxå idag. Jag strök klänningen som jag ska ha på mormors begravning på tisdag och passade då på att stryka ett tjugotal klänningar å blusar.
Bland annat den här. En väldigt enkel, väldigt tunn bomullsblus som jag köpte på JC för massor av år sen.
Den är i storlek small och var redan då i minsta laget men det fanns ingen större å jag ville så gärna ha den.
Har älskat den ända sedan dess.
Den ser anspråkslös ut så här på galgen men den är mycket söt till ett par jeans eller till ett par shorts.
En av mina favoriter faktiskt. I all anspråkslöshet. Funkar till vardags. Funkar på krogen.

Jag bläddrade igenom min garderob i samband med att jag skulle stryka.
Har ju länge tänkt att jag skulle rensa ut lite.
Slänga, skänka, kanske köra en bloppis.
Men jag har så himla svårt att göra mej av med kläder!
Trots att jag använder en bråkdel av det som finns i garderoben.
Trots att det finns plagg som inte är luftade på åratal.
Jävligt tajta lågt skurna jeans till exempel. Som jag knappt kommer i och som fram för allt inte ser kloka ut på.
Ändå så tar det emot... "Ja, men nu håller jag ju på att gå ner i vikt å..." 

Nåt som jag flera gånger fastnat för i affären och även köpt är paisleymönstrade plagg.
Jag kan tycka att det är jätte fint.
Här om året köpte jag en kort klänning/ tunika i orange, gult, brunt. Ja, det låter ju inte klokt men jag tyckte den var fin och precis mina färger.
Sen slarvade jag bort den under min fortsatta shoppingrunda, glömde den förmodligen på ett café och någon hittade den och behöll.
Det grämde mej så mycket att jag redan samma dag åkte in å köpte den en gång till.
Jag tror jag har använt den där klänningen två eller tre gånger. Max!
Suck.
Jag trivs inte i allt det där mönstret, alldeles oavsett hur fint det ser ut på galgen i affären.

Hur är ni med kläder? Spara eller slänga?
Har ni oxå nån fälla ni går i eller gör ni bara smarta köp?
Å har ni nåt sånt där favoritplagg som håller år efter år efter år?
Tell me!

Puss/ Asta

3 kommentarer:

  1. NUUUUU har jag äntligen fått tid till att läsa ifatt inlägg med mera!! *ler* Och du har varit duktig och skrivit en massa intressant!! Fasen, vad jag ligger i lä här...

    Först och främst, begravning på tisdag va? *kramar om* Jag är med dig i tankarna!

    Sedan. Kläder. Ja, alltså. Jag handlar ju inte särskilt mycket kläder. Har knappt en enda 50 cm garderob full. Och jag använder alla mina kläder tills de är sönder/urtvättade och noppiga. Vilket gör att jag har 15 år gamla kläder som jag fortfarande använder. När de inte går att använda längre blir de "torkabilentrasor". Eller så - om jag någon enstaka gång - om jag faktiskt känner att jag inte kommer att använda ett visst klädesplagg så ger jag alltid bort det.

    Kramar

    SvaraRadera
  2. Jag har vart mkt duktig på att röja i garderoben innan. En gång i halvåret och då placerade jag kanske kläder på en hylla och om de låg kvar där nästa gång så hivade jag dom. Men nu så har jag svårt att slänga och ingen ordning alls...

    SvaraRadera
  3. Kläder i jättekul! Jag rensar ut och säljer billigt på Tradera regelbundet. Jag gillar kläder som jag känner mig fin och säker i. Jag tycker det betyder mycket för välmåeendet. Jag har gärna tajta jeans men lika gärna klänning. Känner mig glad och nöjd då jag köpt ett fint klädesplagg. Kläder är en av livets guldkanter, tycker jag. Var rädd om dig! Varma kramar Carina

    SvaraRadera

Välkommen att sätta ditt tassavtryck, ditt avstamp, ditt tyckande.
Bloggen är levande genom sina läsare