söndag 10 mars 2013

Önskeinlägg av Magda, smink å sånt

 

Jag tycker rynkor är vackra.
Precis som Annanas skrev i en kommentar nedan "De ger lite karaktär", rynkorna visar att man har levt. Älskat, skrattat, lidit. Att man är en hel människa som har erfarenheten med sej.
Rynkorna avslöjar dessutom mycket om sin ägare. Om hen har skrattat mycket eller om det främst är hårda linjer av missnöje kring munnen.
Jag kan ibland se väldigt unga kvinnor med potential :), alltså de är hur fina å söta som helst men jag tänker att med åldern så kommer de att bli vackra.
När de tappar det där mjuka hullet kring kindbenen, när dragen träder fram lite tydligare och ögonen får stråk av liv kring sej.

Jag gillar smink å make up, jag tycker det är kul att mixtra och prova nya färger, nya tekniker att lägga smink på. Jag drar gärna på i sotiga ögon eller knallrött läppstift.
Men jag tycker inte om när huden ser för sminkad ut, när det blir som en mask.
För mycket puder i en foundation ger just det intrycket, att ansiktet blir livlöst å utan spår.
Särskilt fult är det på oss 40+ are som har linjer och rynkor i vår hud.

Magda bad om skönhetstips för "oss lite äldre."
Jag är nog ungefär lika kass på det som på långa relationer. Jag som inte ens tvättar bort sminket till natten.
Men det som verkligen... verkligen... betyder nåt till skillnad mot att köpa snordyra preparat är det gamla vanliga klassiska tipsen. Äta bra, sova tillräckligt, dricka mycket vatten, inte röka. Å förstås solskydd, jag var 40 år fyllda innan jag köpte det.
Tillför fukt till ansiktet och var ute mycket i friska luften.
Skönhet är som vikt ungefär, det finns inga genvägar eller snabbkurer, man måste leva på ett vettigt sätt.


Mina måsten i sminkväskan.


Mascara: Lancome eller Dior. Här gäller kvalitet. Jag har testat oändligt antal billigare sorter på rekommendationer eller för att jag gått på någon reklam men det finns inga mascaror som Lancome el Dior.


Foundation: På vintern när jag är blek å glåmig Garnier BB cream.
På sommaren när jag har färg och mest behöver "jämna ut" lite betydligt dyrare men helt suveräna Sensai bronzing gel


Eyeliner: IsaDora Waterproof Glossy. Kostar en hundring, varar en evighet, sitter som berget


Kajal: Gillar stift som går att skruva upp. Clinique har bra, den jag använder nu är billigare å skitbra den med Max Factors Colour perfection eyeliner


Ögonskuggor: Jag gillar creamskuggor. För mina ögon tåras så lätt och då kladdar allt annat.
Max factors Masterpiece är grymt bra och håller för det mesta men Maybelline's Color Tattoo är oxå super.


Läppstift: Använder jag sällan. Gillar ju mitt superröda matta från IsaDora.
Till vardags har jag IsaDora creamgloss som är som ett mellanting mellan läppglans och läppstift.


Naglarna: OPI avoplex oil. Överlägset. Gällande nagellack så tycker jag "nya" lack sitter bäst och har inte märkt särskilt stor skillnad gällande kvalitet på olika prisklasser.


Handkräm: Just nu är mina händer fruktansvärt torra. Kör allt jag har hemma ink Helosan men utan någon jättebra effekt. Har ni nåt tips?


Vad är era måsten?


Puss/ Asta

7 kommentarer:

  1. Handkräm: Använd Scholl fotcreme, det gjorde jag hela förra vintern.
    Mascara: Ofta MF, curve el stretch då jag vill ha mycket fransar.
    En annan är Lumene blueberry.
    Läppstift: Make up store sitter suveränt.
    Eyeliner: Samma som du då jag svettas enormt på dansgolvet.
    ha en skön söndag !!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Du med. En trevlig sönd kväll.

      Radera
  2. *ler* Håller helt med om det där med för mycket puder och skit i ansiktet! Och jag tycker att det är ett fascinerande fenomen det att alla fina och vackra tonårstjejer VILL vara orangea i ansiktet av billig brunutansol.. Yuk!

    Mina måsten är:

    Ansiktskräm: Nivea Dagkräm normal hud (både till dag och natt)
    Ansiktsrengöring: Nivea Cleansing gel. VARJE DAG!!

    Dessa är mina absoluta måsten. Nedan följer "brukar använda":

    Foundation: Lancômes "Teint Miracle"
    Concealer: Lancômes "Teint Miracle" även här
    Eyeliner: IsaDora Flex Tip Eyeliner (svart)
    Mascara: L'Oreal Telescopic (BARA brun eller möjligtvis Brunsvart)

    That's it!!

    Kramar <3

    SvaraRadera
    Svar
    1. Haha, såna var vi väl själva med. Jag iaf. Fattade inte vitsen med "brunkräm" om man skulle hålla sej till den egna hudtonen utan drog på med den mörkaste. Ju brunare desto bättre lixom. Å gärna solpuder på det. Kram

      Radera
  3. Jag har känslig hy och använder krämer och sminkborttagning från Clinique. Då mår min hy som allra bäst. Sen kör jag Clinique foundation eller I.d bare minerals. Loreals mascaror och eyeliners är mina favoriter och passar en students plånbok. Mitt bästa tips för torra händer är Hemp Hand Protector från The Body Shop, den gör underverk :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hemp hand protector ska testas då. Bara jag får in lite stålar.
      Vad pluggar du till? Kram fina.

      Radera
    2. Just exakt vad jag pluggar till vet jag inte riktigt än, men jag pluggar internationell kommunikation och media i Danmark. Jag drömmer om att jobba för att förändra attityder kring könsroller, men jag får se på vilket sätt :) kram

      Radera

Välkommen att sätta ditt tassavtryck, ditt avstamp, ditt tyckande.
Bloggen är levande genom sina läsare