fredag 22 mars 2013

På ickebegäran... så här käkar jag.


 
Hur är det?
Vill ni att jag håller denna bloggen "bantningsfri" eller vill ni följa med mej även på denna resan? Resan som jag faktiskt snart uppnått första målet på... att går NER de där (inte allt för många) överviktskilona och sedan mål två... att hålla vikten.

Jag har aldrig varit speciellt överviktig. Men jag har STOOOR heriditet för övervikt precis som jag har för missbruk. Många överviktiga... riktigt överviktiga... i min släkt.
En hel del att brås på. Att se upp in för.
Sen är det inte heller roligt att inte längre komma i sina kläder, även om det är stl 38-40. Det är inte kul när allt sitter åt, skaver å klämmer och sitter fult.
Jag har varken råd eller lust att uppgradera hela min garderob till en större storlek.

Jag startade på 65 kg. Jag är 1,62 cm lång och har inte särskilt mycket muskler.
Jag är tunn upp till och bredare nertill. En klassisk päronkropp.
Tunna handleder, magra händer, späd hals. Relativt liten byst.
Det är från höfterna det händer grejer. Å nu i slutet... kring 65 kg... även runt midjan.
När jag vägde mej sist stod jag på 60,5 kg.
Väldigt nära målet på 60 kg alltså. En vecka från målet om jag fortsätter duktigt.
Visserligen skulle jag vilja gå ner till 57-58 kg där jag låg för 7-8 år sedan, men 60 känns helt ok.
Jag är inte/ ger inte intrycket av att vara en späd person.
Det har tagit mej en månad. Rätt så kort tid. Å då ska man ändå ha i beräkningen att när det handlar om så här liten övervikt så håller kroppen hårdare i kilona än vad den gör om man har mycket övervikt.
Efter 40 blev det dessutom betydligt svårare att minska i vikt, i synnerhet när man slutat att röka.

Min diet är absolut inte särskilt hälsosam, men jag gör den under relativt kort tid.
Jag äter eg för få kalorier.
Jag tror inte heller att andra dieter eller "livsstilar" som LCHF är särskilt hälsosamma men tänker inte veckla in mej i det här.
Var å en får göra som de tror är bäst.
Min diet går ut på att skippa kalorier som jag enkelt kan försaka.
De som inte gör mej så mycket.

Åtminstone 5 av veckans 7 dagar försöker jag äta typ så här...

Frukost/ lunch (ja, jag äter ju rätt sent)
Två smörgåsar med köttigt pålägg utan smör alt havregrynsgröt med lättmjölk.
Mellanmål. Frukt och cashernötter (en näve.)
Middag där större delen av potatisen/ pastan är utbytt mot rivna morötter eller blandad sallad. I tallriksmodell, halva tallriken morötter/ sallad. I övrigt precis samma mat som familjen med grädde å fet cream fraise i.
Kvällsmat åter frukt och nötter. Ibland en smörgås med osötat te.
Jag dricker mycket vatten. Alltid minst ett stort glas innan måltid.
Jag går minst en timme i snabbt tempo per dag.
Godis, mer mat, alkohol fredag och lördag.
Man vänjer sej faktiskt vid att vara lite småhungrig ibland och vid att tacka nej till godis om vardagarna.
När jag är godissugen tuggar jag tuggummi eller käkar sockerfria läkerol.
Unnardagar är både viktiga och komplicerade.
Det vore oändligt tråkigt att leva så här spartanskt alltid.
Idag har jag smockat å käkat av gräddsås, feta köttbullar, mos med grädde i, ostbågar å vin.
Det svåra är att man kommer av sej lite...

Med detta menar jag inte att man MÅSTE vara en stl 36-38... det hoppas jag alla förstår.
Det är bara en del av min egen viktresa och pepp till mej själv.
Å till dej. Men bara om du vill.

Sov gott.

Puss/ Asta

1 kommentar:

  1. Fråga oss bah... vi följer väl din blogg och får väl läsa vad du nu väljer att skriva om... och vill vi inte läsa så gör vi int det... kram

    SvaraRadera

Välkommen att sätta ditt tassavtryck, ditt avstamp, ditt tyckande.
Bloggen är levande genom sina läsare