fredag 22 mars 2013

Naturläkemedels bullshit

 

Min yngsta svärson är väldigt restriktiv till att ta läkemedel.
Han säger ofta "Nej tack" till minsta Panodil.
Jag har några gånger försökt förklara "smärtans mekanismer" för honom men han är inte så intresserad.
Fint så. Var å en gör som den vill förutsatt att man har kunskap nog att basera beslutet på.

Något jag däremot blir irriterad på är naturläkemedel och allsköns häxkonster och att det av många anses som bättre/ mindre farligt än läkemedel.
Ja så himla naturligt rent av.
Så kan man oxå tycka självfallet, men det är bull shit.

Det finns ingenting "mer naturligt" med naturläkemedel.
Alldeles hur mycket blomsterextrakt de innehåller.
Många riktiga läkemedel kommer för övrigt från naturen från början.
Den stora och viktiga skillnaden mellan naturläkemedel och läkemedel är att läkemedel är omsorgsfullt testade, deras effekt, biverkningar och interaktioner noggrant dokumenterade!
De bygger på evidensbaserad kunskap och forskning.

Naturläkemedel kan mycket väl ha effekt. Eller inte.
De kan mycket väl fungera. Men de kan också ge obehagliga biverkningar kunden inte räknat med.
Om ett naturläkemedel är tillräckligt forskat kring, tillräckligt effektivt i förhållande till sina biverkningar, tillräckligt säkerställt så blir det ett läkemedel.
Säkert som amen i kyrkan. För då finns det pengar att tjäna.
Ett av de allra bäst dokumenterade naturläkemedlen är Johannesört som används mot ångest eller lindriga depressioner. Det har en bevisad effekt. Men dosen är för låg. Johannesört interagerar dessutom med väldigt många andra läkemedel och livsmedel på ett sätt som antidepressiva läkemedel inte gör.
Ett annat av de mest populära naturläkemedlen är Rosenrot. Rosenrot skall göra användaren mer pigg, koncentrerad och alert.
Jag har testat... jag märkte ingenting.
Men många andra är nöjda och tycker sej märka stor skillnad.
Problemet är bara att man inom sjukvården ser leversvikt hos många som använt detta preparat. Något som inte varnas för i bipacksedeln.

Ska vi, när vi ändå pratar om sånt här, väldigt snabbt och enkelt dra varför smärta skall behandlas?
I kroppen så finns det massor av smärtreceptorer. De skall reagera när kroppen utsätts för skada eller risk för skada.
Det finns olika sorters smärtreceptorer.
Kroppen har även andra receptorer. Tex tryckreceptorer och värmereceptorer.
Till skillnad mot tex värmereceptorer så blir stimulerade smärtreceptorer MER känsliga för signaler om de triggas än andra receptorer.
(Jämför enkelt med värme, när man kryper ner i ett varmt bad vänjer sej kroppen efter en stund.)
Med smärta är det tvärtom. Ju längre man har ont, ju fler signaler som smärtreceptorerna utsätts för desto känsligare blir dom.
Därför skall all smärta behandlas.
Inom sjukvården ser vi ofta patienter som skriker bara vi tar i dem.
I okunskap är det lätt att säga att "de pjåskar sej, detta kan omöjligt göra ont", men så är det alltså inte.
En människa med långvarig smärta upplever smärta starkare och snabbare än vad vi andra gör.

Behandla din onda rygg eller ditt onda huvud om du har ont.

Puss/ Asta

9 kommentarer:

  1. Så oerhört bra skrivet och informativt! Jag hade ingen som helst aning om hur det hängde ihop och är oftast som din svärson. :)

    SvaraRadera
  2. Viktig information du delar med dig av!

    Jag var på en utbildningsdag om nätdroger för någon vecka sedan. Precis som du säger så är ju väldigt mycket av det som framställs som naturligt i själva verket bara otestat och ännu icke narkotikaklassat, väl medvetet marknadsfört av säljarna som har järnkoll på att och när det kommer att bli det. Så att de hinner rea ut det innan det blir olagligt. Och jag som ändå tyckte jag hade hyfsat koll på hur den marknaden går till och ser ut blev förvånad över hur oskyldigt och spritt det är. Gymgrossisten tex (inte naturläkemedel iofs) är ju i princip langare som låter tränande ungdomar vara försökskaniner på oklassade droger.

    Giftinformationscentralen är bra att höra av sig till och fråga vad de vet om det man tänker ta eller det ens barn/ungdom tar!

    Kram Elin

    SvaraRadera
  3. Jag förstår ju att det är precis så det är med läkemedel kontra naturläkemedel.
    Ändå är jag dum nog att tycka det är läskigt att äta medicin som har många möjliga biverkningar skrivna i bipacksedeln. Köper naturläkemedel där "biverkningar inte finns" men som heller inte hjälper.
    Kram
    Helene

    SvaraRadera
  4. Det här vart absolut va jag sökte efter! Har
    sökt länge ändock nu hittade jag äntligen, tack!

    my site: yoga ställningar

    SvaraRadera
  5. Wow that was strange. I just wrote an incredibly long comment but
    after I clicked submit my comment didn't show up. Grrrr... well I'm not
    writing all that over again. Regardless, just wanted to say
    great blog!

    My blog: fashion online

    SvaraRadera
  6. Jag kommer att använda mig av den här infon. Jätte intressant!


    My page - kinesiska tecken tatueringar

    SvaraRadera
  7. Man diggar din blogg, du är jätteduktig! Hittade va jag sökte hära!


    My web page lchf tabell

    SvaraRadera
  8. Vilken häftig blogg! Jag har läst alla dina texter!

    My weblog: klimkateriebesvär övergångsålder

    SvaraRadera

Välkommen att sätta ditt tassavtryck, ditt avstamp, ditt tyckande.
Bloggen är levande genom sina läsare