torsdag 20 februari 2014

Allmänhetens syn på sjuksköterskan och sjukvårdens hierarkier

Jag fick en kommentar på facebook ang en bild jag lagt upp kring den orimliga skillnaden i vad en undersköterska kontra en vd tjänar.
Kommentaren handlade som synes om något annat.
Det ev förnedrande i att kallas undersköterska och vad en sjuksköterska eg är.
Varsågoda å läs:

  • Anhörig:  Vilken gammal förlegad titel "undersköterska" en kvarleva från 1800talet eller. De sköter ju om de sjuka och borde heta sjukskötare, könsneutralt och bra. Dagens "sjuksyrror" kunde då heta Läkarassistent,med tanke på deras arbetsuppgifter.
  • Anhörig:  Också det könsneutralt!
  • Asta:  Vi är inga läkarassistenter. Vi har en egen profession å är inga hjälpredor till doktorn. Det där är en vanlig föreställning bland allmänheten och det är kanske inte så konstigt. Jag känner inte till hierarkier och uppgifter inom branscher som inte är bekanta för mej.
  • Anhörig:  Jag tycker bara inte om det där med "över och under". Är allergisk mot uttryck som "De där uppe" eller "dom där nere, "Han har kommit upp sig" "Höjdare" Etc.
     
    Två diskussioner i ett som sagt. Två viktiga diskussioner.
    Min första tanke när jag läser detta är, precis som jag svarar, att vi sjuksköterskor är inga läkarassistenter och att allmänheten inte känner till vår profession.
    Det gör mej arg!
    Inte på allmänheten men över att det är så.
    I denna brist på insyn eller insikt ligger kanske/ troligen en stor del av förklaringen till våra låga löner.
    Jag tvivlar på att ens sjukvårdspolitiker är insatta i vårt uppdrag och i vår kompetensbeskrivning.
    Så... vems fel är det?
    Ja det första svar som landar i mitt huvud är Vårdförbundet.
    Å vilka är Vårdförbundet?
    Ja, det är inte bara de som sitter uppe i Stockholm på möten och konferenser.
    Det är vi... vi sjuksköterskor som nästan samtliga är anslutna till vår fackliga förening.
    Vi har misslyckats och vi måste bli bättre på att beskriva för allmänheten vad en sjuksköterska har för arbetsuppgifter och ansvar.
    Vi måste tala om det, blogga om det, snacka med media om det, skriva insändare osv. 

    Jag är Legitimerad Sjuksköterska. Det är en yrkesskyddad titel som avkräver mej ett kunnande kring att bibehålla och upprätthålla min kompetens.
    Gör jag fel och blir deslegitimerad förlorar jag mitt yrke och har inte längre rätten att utöva det.
    Jag är även fil kand i omvårdnad. Det är inte bara en fånig akademisk titel.
    Det innebär att jag är omvårdnadsansvarig och har det yttersta ansvaret över omvårdnadens kvalitet.
    I min utbildning ingår självklart även det medicinska kunnandet med fysiologi, patofysiologi, farmakologi osv. 

    Omvårdnad är till skillnad vad många i samhället tror mer än att hjälpa patienter att klä sej, byta blöja, mata i gröten.
    För mej som sjuksköterska innebär det att se och ansvara för hela patienten.
    Att riskbedöma kring/ ha ansvaret för ex sår, nutrition, fallrisk, smärta. Att räkna vätskebalans.
    Att ha en klinisk blick och snabbt se och agera då en patient försämras.
    Bedöma vilka kontroller som skall genomföras, när och varför.
    Det innebär att leda omvårdnadsarbetet och att vara arbetsledare gentemot undersköterskorna.
    Som omvårdnadsansvarig har jag ansvar för patientens vårdkedja gentemot ex sjukgymnaster, arbetsterapeuter, kuratorer, kommunen, distrikt.
    Jag skall ha tillräcklig medicinsk kunskap för att upprätthålla patientsäkerheten när läkarna inte är närvarande, för att kunna svara på patienten och anhörigas frågor.
    Tillräcklig kunskap inom farmakologi för att känna till biverkningar och interaktioner på olika läkemedel som jag handhar.
    Jag har inte det medicinska ansvaret och jag är inte heller någon läkarassistent även om det tom finns doktorer som tror det.
    Min profession är omvårdnaden, inom den ställs jag till svars.
    Undersköterskorna bedriver större delen av det praktiska omvårdnadsarbetet men det är likafullt mitt ansvar att det blir korrekt skött. Jag som får ansvara för att en patient blir över eller undervätskad, jag som får ansvara för ett sår som inte läker eller vad det nu må vara. 

    Vad det gäller det förnedrande i att kallas för undersköterska har jag inte funderat så mycket kring.
    Jag antar att det här med hierarkier inom vården är naturligt för oss som arbetar där. Undersköterska, sjuksköterska, underläkare, läkare, överläkare.
    Inte så att det är finare eller bättre med det ena eller det andra men det är i den ordningen som ansvaret går.
    Tydliga om än ofta outtalade ordningar i vem som bestämmer måste finnas, i synnerhet i skarpt läge.
    Men visst skulle jag kunna tänka mej andra namn.
    Skötare är väl ett ypperligt förslag istället för undersköterska.
    Leg omvårdnadsansvarig istället för sjuksköterska?
    Ja, varför inte? 

    Vad tänker ni som på nåt sätt har anknytning till vården?
    Ni som arbetar där. Ni som är patienter el anhöriga? 

    Puss/ Asta

3 kommentarer:

  1. Jag tycker mig väl se en sjuksköterskas ansvarsområden o det är löjligt låg lön. Sen tycker jag det är kasst att läkarna i den här hierarkin tycker sig veta bäst nästan jämt. Sjuksköterskor är i allmänhet så mkt bättre på att lyssna och förstå det man säger......så det vore bra om läkarna lyssnade mer på sköterskorna och deras uppfattning i vissa frågor. Nä omvårdnad är inte bara blaj...det är högsta vetenskap. Nä jag håller hårt i sjuksköterskorna när jag är på sjukhus. Min räddning liksom, även om de finns de man naturligtvis passar mindre väl med där också. Ang namn så tycker jag undersköterska skulle ändras...kanske till skötare då....de gör ju också ett viktigt arbete. kram

    SvaraRadera
  2. Bra inlägg - och jag håller med Millan. Men jag kanske inte anser att titlarna är något problem - det har ju dock med ansvarsmängd, utbildning med mera att göra.

    Kram

    SvaraRadera
  3. Bra skrivet Asta! Tyvärr fortfarande alltför många som tror att sjuksköterskor är läkarens assistenter. Jag passa på att tipsa om den här podcasten där legitimerade sjuksköterskorna Erik Westberg och Ulrika Blumfelds sitter och diskuterar ämnet självförtroende! http://vardforbundetbloggen.se/studentbloggen/2014/01/30/har-sjukskoterskor-daligt-sjalvfortroende/

    /Anna

    SvaraRadera

Välkommen att sätta ditt tassavtryck, ditt avstamp, ditt tyckande.
Bloggen är levande genom sina läsare