torsdag 13 februari 2014

Bloggutmaning om hundar. Dag 6. Renrasig eller blandras.

 

Blandraser och blandrasavel har jag skrivit om många gånger på bloggen.
De flesta av mina trogna läsare vet var jag står i frågan men nu ingår det i utmaningen så vi tar det igen.

Jag känner många fina blandisar. Jag förstår att det för deras ägare inte spelar ett dugg roll att de inte är rasrena. Jag går inte runt till vardags och tänker på att jag har en renrasig hund med ädla anor och flott stamtavla.
Vill bara ha det sagt. Tydligt. För blandisägare har en förmåga att bli stötta av min ståndpunkt.

Det jag INTE tycker om är blandrasuppfödning.
Att medvetet para två hundar av olika ras för att man "så gäääärna vill föra lilla Bettans gener vidare och grannhunden är ju så söt" eller för att man kallhamrat vill tjäna pengar men slippa utgifterna och ansvaret som seriös hunduppfödning innebär.
DET är jag allergisk mot.
Seriösa uppfödare (alla är inte det, jag vet) besitter stor kunskap och lägger ner stora pengar och mycket jobb på att finna rätt kombination med förhoppningen att få fram vackra, sunda, friska individer.
Jag anser inte att en hund... varken tik el hane... ska gå i avel om den inte kan tillföra rasen något, helst bättre än föräldradjuren.
Den stora fördelen med stamtavlor och dokumentation är ju att uppfödaren vet vad den kan förvänta sej. Både gällande utseende, hälsa och mentalitet.
Det sägs ofta att "blandrashundar är så friska."
Bullshit. Det KAN de bli, men de kan precis lika gärna bli motsatsen.
Å det finns ingen statistik som mäter det.
Inte heller går det att förutse vad resultatet blir när ex energi och tjurskallighet blandas med vaktinstinkt eller kamplust.

Vi ser massor av problem med blandrashundarna.
Inte minst när det gäller det som slarvigt kallas för "kamphundar."
Hundar med mycket muskler, ett tufft utseende, som bär kapacitet att med "rätt" fostran bli farliga och aggressiva.
De säljs för en billig penning. Till okunniga och oseriösa köpare.
Ofta sådana utan egen stake.
Å hundhemmen fylls av stackars hundar som överges när de blir ohanterliga eller som omhändertas när de blivit vanskötta.

Puss/ Asta

Dag 1 – Presentera mig själv
Dag 2 – Presentera min hund
Dag 3 – Berätta om din hunds ras
Dag 4 – Din första hund
Dag 5 – Andra husdjur i ditt liv
Dag 6 – Renrasig eller blandras?
Dag 7 – Hundsport
Dag 8 – Har du och din hund tävlat?
Dag 9 – Viktiga egenskaper när du väljer hund
Dag 10 – Ett roligt ögonblick med din hund
Dag 11 – Hur valde du kennel?
Dag 12 – En ras du skulle vilja ha
Dag 13 – En ras du inte vill ha
Dag 14 – Det här älskar min hund
Dag 15 – Det här tycker inte min hund om
Dag 16 – Visa en rolig bild på din hund
Dag 17 – Ditt favoritminne med din hund
Dag 18 – Tik eller hane?
Dag 19 – Varför har du hund?
Dag 20 – Ditt mål för 2014

1 kommentar:

  1. Vi har råkat få valpar. Mamman och pappan är fransk bulldog men de saknar stamtavlor så de räknas som blandras. Pga att föräldrarna inte har stamtavlor kan inte valparna få det. Hur gärna jag än vill göra det här så seriöst som möjligt så går det inte. Jag förstår till viss del men det känns ärligt talat lite som ett medlemskap till mensa - bara vissa utvalda kan få det och är du inte utvald så är du inte välkommen. Jag vill ju ta mitt ansvar inför valparna och deras kommande hem men kan inte göra bättre. Trist.

    SvaraRadera

Välkommen att sätta ditt tassavtryck, ditt avstamp, ditt tyckande.
Bloggen är levande genom sina läsare